| Föregående ämne :: Nästa ämne |
| Författare |
Meddelande |
Tobias Nilsson Gäst
|
Postat: 19 mar 2002 16:24 Rubrik: SAE eller Studio Blue? |
|
|
hallå.
hade tänkt plugga på antingen SAE i Solna eller Studio Blue i Enskede. problematiken är att välja någon av utbildningarna. båda har samma pris och utbud. eftersom kursavgiften är så hög så känns det viktigt att välja rätt. är det någon som har någon erfarenhet av skolorna? |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
peps Gäst
|
Postat: 19 mar 2002 16:47 Rubrik: RE: SAE eller Studio Blue? |
|
|
plugga i piteå det är den bästa ljud utbildningen i sverige.
2 år och du blir ljud ingenjör med högskole examen och du är berättigad till studie medel. <br>i valet mellan sae & studio blue är nog sae bättre.
gick en kurs hos medborgar skolan som clas wetterbrant höll
han håller i studio blue och den var inte! bra, för mycket svammel och hifi stereo snack om kabel prylar och ombyggda och modifierade grejor. sae har bra grejor och är rätt stora, jag tror att du skall köra på sae.
lycka till. |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
markih Menig

Registreringsdatum: 31 mars 2002 Inlägg: 1 Ort:
|
Postat: 31 mar 2002 12:27 Rubrik: sae eller studio blue |
|
|
Studio Blue har troligen de bästa grejorna i landet när det gäller ljudkvalitet. De har jobbat oerhört målmedvetet på denna punkt och tex monitorerna är outstanding.
Hur de är som pedagoger vet jag inte.
Mvh |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
erik z Överbefälhavare

Registreringsdatum: 17 mars 2002 Inlägg: 201 Ort: Stockholm
|
Postat: 04 apr 2002 15:57 Rubrik: |
|
|
Personligen vet jag ingenting om Studio Blue, däremot är SAE väldigt känd.
Letade i vraket efter det gamla forumet och hittade ett inlägg från 1999:
Martin Holsltrand:
"SAE i Stockholm är nog internationellt den Bästa. Det är en internationell utbildning som finns i 17 länder. Annars är det dramatiska institutet eller Umeå universitet i Piteå som gäller om man inte har råd....."
http://www.studioblue.se/
http://www.sae.edu/
... Och resten förstås _________________ Jag svarar inte på mailfrågor längre, använd forumet! |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
sara Gäst
|
Postat: 18 apr 2002 11:20 Rubrik: utbildningsval? |
|
|
Jag har gått en utbildning i Göteborg som var helt kanon!!! The Chemical Works heter dom.
Utbildningsvalet måste väl bero på vad man vill lära sig. Jag ville helt enkelt lära mig hur man spelar in musik och får bra produktioner. Och det var kort och gott vad kursen handlade om. Den var helt praktiskt och man var i studion hela tiden. Läraren var helt otroligt kompetent. Jag lovar dig en kanonbra kurstid och ett bra resultat efteråt. Kolla på deras hemsida www.chemicalworks.se Den är både billigare än de andra utbildningsställena som nämnts, och är helt fokuserad på inspelningen och produktionssidan.
sara |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
8bits Gäst
|
Postat: 20 aug 2002 20:12 Rubrik: |
|
|
| Sae är ju studiemedelsberättigad sedan förra året (räknas som eftergymnasiala studier, ej högskola). Av avgiftens 70K kan du ta runt 50 i lån + det vanliga lånet/bidraget. Dessutom har du ju efteråt möjlighet att läsa vidare till en Bachelor of Arts på någon av Saes skolor utomlands om du inte klantar dig på grundkursen. |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Gaston Gäst
|
Postat: 08 jan 2004 16:27 Rubrik: Studio Blue |
|
|
Vill bara varna lite...har själv gått Studio Blue.
Hade innan en del erfarenhet och jobbar i dag som PA tekniker.
Skolan med ciceron Claes i spetsen är inte att rekomendera för er som vill jobba som ljudtekniker i verkligheten!!!
Skolan har mer skälpt än hjälpt mig i mitt jobb
Ex så är andvändande av equaliser förbjudet....det flesta saker som i vår branch ses som själklarheter i dag tas inte upp.
Lägg era pengar på nån av folkhögskolorna!!
Dom är seriösa och jag hoppas dom tilllåter en öppen och kreativ miljö där man kanske lär sig nåt och inte tilllämpar en i mina ögon väldigt sned pedagogik blandat med rena lögner som Studio Blue tilllämpar!
..å glöm inte det ska va kul me musik
ingen skola i världen gör färdiga ljudtekniker...kämpa, sök praktik, se till att försöka gå bakom en bra tekniker lyssna och lär! |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Luzer Major

Registreringsdatum: 18 juni 2002 Inlägg: 85 Ort:
|
Postat: 08 jan 2004 22:12 Rubrik: |
|
|
Och sök er inte till skolor som bara har dom bästa grejerna. Visst det är jättekul att arbeta med proffssaker. Men man lär ju bli en bättre ljudtekniker om man kan göra bra produktioner på halvbragrejer. När man slutar så lär man ju inte köpa en studio för några miljoner det första man gör. Det är ju lättare att göra bra inspelningar på bra grejer, konsten är ju att få sunkiga grejer att låta bra.
Och jag har också gått på Chemical Works...är väl ok om man inte kan någonting, men har man endel förkunskaper så tycker jag inte det är värt pengarna. |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Kattis Gäst
|
Postat: 23 jan 2004 23:47 Rubrik: |
|
|
Studio Blue har en mer audiofilistisk inställning på ljud.
Ljudet ska gå genom så några komponenter som möjligt, med andra ord helst en mik och ett inspelningsmedium. Det kanske inte är helt realistiskt om du ska slå i den komersiella världen och försöka tjäna några pengar på det som yrke.
Sae har därimot rykte om att vara väldigt arbetsbaserat med ett brett utbud av märken så att du ska känna igen dig när du kommer ut i olika studios. |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Gäst
|
Postat: 15 feb 2004 16:08 Rubrik: |
|
|
Jag vill kommentera det Gaston skriver om Studio Blue, att de använder lögner..
Jag vet inte vad Gaston syftar på, det är tråkigt att han har fått en sådan bild. Den stämmer dessutom väldigt dåligt överens med den bild jag har, jag skulle snarare luta åt att Gaston använder lögner .
Nåväl, för den som bar vill kunna ratta lite, kanske vara PA-tekniker eller liknande, så kanske Studio Blue inte är det rätta.
Men jag kan lova att när det gäller kvalitet, produktion så¨väl som ljudkvalitet, så tror jag inte att någon annan studio kommer i närheten. Det finns säkert många utbildningar som kör med "hippare produkter", som lär folk att skruva och ratta in sound, men som har stora brister när det gäller ljudkvalitet. Kanske är StudioBlue lite extrema på denna punkt, men jag skulle snarare säga att de flesta andra kanske är släpphänta...?
För det är väl det som det handlar om, -hantverkskunnande inom ljudkvalitet och ljudproduktion?
Mvh Mårten |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
|