| Föregående ämne :: Nästa ämne |
| Författare |
Meddelande |
Malmberg Menig

Registreringsdatum: 31 december 2004 Inlägg: 7 Ort: Sundsvall
|
Postat: 03 jan 2005 16:27 Rubrik: Behringer - Hatad eller älskad? |
|
|
Hej & god fortsättning på det nya året.
Varför är det som så att majoritet av alla som håller på med ljudteknik på en högre nivå, mer eller mindre hatar Behringer?
Jag har frågat många och får samma svar: "Behringer, men fy f..."
Det komiska är att de sitter och trycker på grejer själv från Behringer trots deras åsikt.
Så slutsatsen är att man är sämre ljudtekniker om man kör med Behringer?!
Jag kör själv med Behringer och det funkar lysande  _________________ //Malmberg |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Gäst
|
Postat: 05 jan 2005 5:14 Rubrik: Behringer |
|
|
| Hej! Jag använder Behringers mixers i dj och inspelnings syfte. Har fungerat bra, men är inte helt nöjd med själva känslan i grejerna. Jag tycker deras grejer ger ett intryck av dålig kvalité. Rent ljud mässigt så det ända som stört mig är dom ojämna kurvorna i reglarna och i eq rattarna. Hade inte råd med mixarna jag skulle vilja använda så det fick bli Behringer tills vidare. Men för den lilla pening man får ge för stora möjligheter så är Behringer underbart! :D |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Malmberg Menig

|
Postat: 05 jan 2005 12:19 Rubrik: Re: Behringer |
|
|
| Anonymous skrev: |
... Rent ljud mässigt så det ända som stört mig är dom ojämna kurvorna i reglarna och i eq rattarna. Hade inte råd med mixarna jag skulle vilja använda så det fick bli Behringer tills vidare. Men för den lilla pening man får ge för stora möjligheter så är Behringer underbart!  |
Det kan jag iof hålla med om.
Anledningen att det blir ojämna kurvor i reglarna, tror jag är att de är komprimerade, dvs inte fullängds stora. Därav att de ibland är så känsliga på dB-nivåerna.
Fågan är, vad är standardlängden på ett par reglar? Finns det någon, eller är det bara jag som yrar?
Eq rattarna har jag inget försvar till Men...är det billigt så  _________________ //Malmberg |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Gäst
|
Postat: 05 jan 2005 15:34 Rubrik: |
|
|
| Ah hade jag byggt mixerborden så hade kortare reglar blivit kortare kurva fast fortfarande jämn? brantare kanske man kan kalla de. Vad för grejer använder du själv vilka modeller? och i vilket syfte? /"kalle |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Malmberg Menig

|
Postat: 05 jan 2005 22:31 Rubrik: |
|
|
| Vad för grejer använder du själv vilka modeller? och i vilket syfte? /"kalle |
Jaa du...
Huvudsakligen använder jag alla grejer i radiosammanhang. Är inte ute på spelningar alls nu för tiden...
Men i alla fall, majoritet av det jag har är Behringer, därav titeln på tråden
Just nu använder jag mig av Behringers DDX3216 digitala mixer, men har även en MX1804X...sedan till samligen har jag en kompressor och ett delningsfilter och ett Phonic slutsteg...
Jag hade mer grejer men de är rätt så paj, för det brann i proppskåpet i hemmastudion Så nu har jag resterande grejer i radiostudion istället  _________________ //Malmberg |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Gäst
|
Postat: 07 jan 2005 21:30 Rubrik: |
|
|
Jag tror att Behringer var sämre förr, då var det kanske mer påtagligt att det var halvfjösiga prylar. Så dom har nog fått en stämpel som är ganska svår att bli av med. Sedan är det klart att dom håller ju till bland budgetmodellerna, klart att dom måste spara in på komponenter eftersom det är så billigt. Då låter ju därefter också. Men det betyder ju inte att det skulle låta sämre än andra märken som också gör budgetmodeller.
Jag tror även att man är misstänksam mot företag som försöker göra många olika saker, Behringer gör ju mixerbord, mikar, monitorer, preampar och outboards, medans Neuman / microtech gefäll och andra dyrare märken pysslar med EN typ av produkt, I alla fall vad jag känner till. |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Malmberg Menig

|
Postat: 08 jan 2005 12:27 Rubrik: |
|
|
Jag tror att Behringer var sämre förr, då var det kanske mer påtagligt att det var halvfjösiga prylar. Så dom har nog fått en stämpel som är ganska svår att bli av med. Sedan är det klart att dom håller ju till bland budgetmodellerna, klart att dom måste spara in på komponenter eftersom det är så billigt. Då låter ju därefter också. Men det betyder ju inte att det skulle låta sämre än andra märken som också gör budgetmodeller.
Jag tror även att man är misstänksam mot företag som försöker göra många olika saker, Behringer gör ju mixerbord, mikar, monitorer, preampar och outboards, medans Neuman / microtech gefäll och andra dyrare märken pysslar med EN typ av produkt, I alla fall vad jag känner till. |
Sant. Men Behringers dyraste mixerbord, om man ska gå efter "mycket pengar=bra ljud", MX9000 skulle inte jag tacka nej till om jag säger som så Dock har den sjunkit 2k i pris över den senaste veckan så nånting är i görningen från Behringers sida
Men det är som du säger, ljudmässigt låter alla budgetvarianter nästan likadant.
Från och med i december förra året så har jag fått upp ögonen för Allen & Heath´s mixerbord. Och de är inte direkt billiga... _________________ //Malmberg |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Maxmixmaster Sergeant

Registreringsdatum: 15 oktober 2002 Inlägg: 32 Ort:
|
Postat: 08 jan 2005 14:23 Rubrik: |
|
|
Ska jag vara ärlig så är det mest hos Behringers mixerbord jag har upptäckt störningsljud och glapp, då vid längre användning.
Annars så tycker jag inte det är anmärkningsvärda skillnader kvalitémässigt, men mycket hänger väl som sagt på deras budgetstämpel som förövrigt får många att tro att deras grejer är skit. _________________ Inserted by: Maxmixmaster |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Malmberg Menig

|
Postat: 10 jan 2005 10:24 Rubrik: |
|
|
| Maxmixmaster skrev: |
Ska jag vara ärlig så är det mest hos Behringers mixerbord jag har upptäckt störningsljud och glapp, då vid längre användning.
Annars så tycker jag inte det är anmärkningsvärda skillnader kvalitémässigt, men mycket hänger väl som sagt på deras budgetstämpel som förövrigt får många att tro att deras grejer är skit. |
Hmmm...jag har inte upptäckt några störningsljud. Kanske inte använt mina grejer så mycket mene...
Om det är som du säger så kanske det kan vara värt att investera i en patchbay så man inte rycker och sliter i ljudkablarna direkt till mixerbordet, och därmed förstör kontakterna  _________________ //Malmberg |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Maxmixmaster Sergeant

|
Postat: 11 jan 2005 22:14 Rubrik: |
|
|
Malmberg:
Det låter som ett bra alternativ, kör själv med en patchbay... _________________ Inserted by: Maxmixmaster |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
MÄSTAREN Gäst
|
Postat: 12 jan 2005 12:58 Rubrik: |
|
|
Behringer suger! Man får det man betalar för, så har det alltid varit och som kommer det alltid att vara.
Men sitter man hemma o pular så duger deras saker givetvis!
//MÄSTAREN |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Malmberg Menig

|
Postat: 12 jan 2005 14:20 Rubrik: |
|
|
| MÄSTAREN skrev: |
| Behringer suger! Man får det man betalar för, så har det alltid varit och som kommer det alltid att vara... |
Jaezå? Sist jag va på ett gig tyckte jag Behringers grejer funkade bra  _________________ //Malmberg |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Maxmixmaster Sergeant

|
Postat: 13 jan 2005 1:04 Rubrik: |
|
|
Visst är pengar en avgörande faktor för vilken kvalité man får på utrustningen man köper. Men att uteslutande säga att Behringers saker är skit och att de suger, med motiveringen att deras priser är för låga, är enligt mig inte faktaorienterad information. _________________ Inserted by: Maxmixmaster |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
nisse Gäst
|
Postat: 13 jan 2005 20:10 Rubrik: rätt kvalité till rätt ändamål |
|
|
| ska man ha en anläggning som ska stå i en källare och användas ett par ggr om året behöver man inte det mäst slitstarka pch bäst låtande prylarna och då passar beringer alldeles utmärkt men om man ska anväda grejerna i t.ex. dagligt tunerande håller inte beringer men då har man ju förhoppningsvis större budget och kan köpa andra prylar så rätt pryl på rätt plats pungt slut |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Malmberg Menig

|
Postat: 14 jan 2005 19:32 Rubrik: Re: rätt kvalité till rätt ändamål |
|
|
| nisse skrev: |
| ska man ha en anläggning som ska stå i en källare och användas ett par ggr om året behöver man inte det mäst slitstarka pch bäst låtande prylarna och då passar beringer alldeles utmärkt men om man ska anväda grejerna i t.ex. dagligt tunerande håller inte beringer men då har man ju förhoppningsvis större budget och kan köpa andra prylar så rätt pryl på rätt plats pungt slut |
Hehe, då måste jag ligga illa till för jag använder alla mina grejer nästan dagligen
Men jag turnerar inte så...  _________________ //Malmberg |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
|