RadioUngaForskare.com
Radio Unga Forskares Community

Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper 
krångel med synth
Forumindex -> Ljudforum
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Max Persson
Gäst

InläggPostat: 15 okt 2002 18:03    Rubrik: krångel med synth

Hej.

Jag har ett problem jag hemskt gärna skulle vilja ha hjälp med att lösa.
Jag har införskaffat en synth av modellen OB-12, grejen är den att jag skulle vilja köra in den via ett sequencerprogram såsom cubase. Jag har midi-interface och så på mitt ljudkort (soundblaster live platinum 5.1) men det kommer fortfarande inget ljud till sequencern.
Jag har ändrat i "locals" på synthen till off så att ljudet ska köras ut via midi, men det går fortfarande inte.
Antagligen har jag glömt något i cubase, men eftersom jag inte är så hemma på det programmet får någon med mer kunskap gärna hjälpa till.

ni kan maila mig på:

creeky_boy@yahoo.se

Mvh. Max
Till överst på sidan
Lars
Gäst

InläggPostat: 18 okt 2002 7:56    Rubrik: Cubaseproblem

Hej Max.

Låter som om du inte låter midisignalerna passera genom Cubase.
Så länge du får indikation på midi in på cubase så funkar det ju så långt.
Testa sedan att sätta midi thru i cubase på on.
Kolla sedan så att du har satt midi ut från datorn till ljudkortets midiutgång. Detta gör du enklast genom att ändra till vänster i cubase. På ett vanligt soundblaster 16 ska denna stå på creative mpu 401 eller nå´t. Anslut nu midi in och out på din synth.
Observera att du aldrig skickar ljudsignaler via midi utan endast digital information som berättar vad midiapparaterna ska göra. Så det du spelar in via midi i Cubase är endast signaler.
Så om du ska lyssna på synthens ljud bör du lyssna på left och right på synthen.
Alltså inte på datorn.

Lycka till...
Till överst på sidan
Max
Gäst

InläggPostat: 18 okt 2002 22:32    Rubrik: Krångel med Synth

Hej Lars.

Tack för svaret, tyvärr kom jag inge längre än förut. Någon indikation på in-signalen i cubase får jag inte heller.
Om du har någon annan aning får du gärna svara, måste få min synth att funka.

Mvh Max
Till överst på sidan
Luzer
Major

Registreringsdatum: 18 juni 2002
InläggPostat: 24 okt 2002 20:34    Rubrik: kan bero på mycket

Jag är inte superhaj på cubase men det saknas endel saker som man skulle behöva veta.
Du skriver att du har ett midi interface, är detta kopplat via usb till datorn eller på nåt annat mysko sätt. Hursom hellst så måste du säkert installera detta väl ? Gå in i enhetshanteraren på datorn och kolla om midi interface´et ligger med på listan och att det inte är några krockningar.

Det du gör i "locals" på de flesta keyboards och synthar är bara att du stänger av synthens interna ljud ut, eller inte ljud ut men du stänger av funktionen att när du trycker ner en tangent på synthen vill du inte få en ton ur högtalarna, utan du vill bara skicka midiinformation till datorn som sparar denna och skickar vidare till synthen och DÅ vill du få en ton..ungefär så i allafall, kan vara bra för då får man inte "dubbla" ljud vilket kan vara lite jobbigt.

Se först till att du har installerat midi interfaceét ordentligt, funkar det så tar nog datorn in midiinformation i allafall. Sedan att inte cubase vill som du kan bero på lite olika saker. Det första jag kommer på är...har du en crackad version av cubase, då kan det bero på det. Du skall inte behöva ställa in så tok mycket i cubase bara för att få indikering på att den tar emot midi. Det du kan göra är att tanka ner ett program som heter midihack, det öppnar du bara och sedan gör du något på ob-12´an och om det rasslar in massa siffror och bokstäver så tar datorn in midi i allafall Smile.
Till överst på sidan
Användarens profil Besök användarens hemsida
Visa inlägg nyare än:   
Ljudforum Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet