|
RadioUngaForskare.com Radio Unga Forskares Community
|
| Föregående ämne :: Nästa ämne |
| Författare |
Meddelande |
Maxus Gäst
|
Postat: 19 okt 2002 0:05 Rubrik: frågor |
|
|
Hej.
Jag har några frågor jag hemskt gärna skulle vilja ha svar på.
Vad är en sampler? jag vet att man samplar ljud och sånt, men finns det inte något annat användningsområde? Vad för sorts ljud används den till största del till att sampla? Är den nödvändig att ha i en studio i så stor mån att man ska spendera mycket pengar på en?
Och sen undrar jag även hur en synthmodul/ljudmodul fungerar. Kan man spela in på dom? Eller är det bara ett tillskott på nya ljud till synthen?
Tack på förhand. |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Luzer Major

Registreringsdatum: 18 juni 2002 Inlägg: 85 Ort:
|
Postat: 24 okt 2002 20:23 Rubrik: vi börjar från noll dårå |
|
|
Med en sample kan man ta ett "prov" på ett ljud, tex spela in en 2 miljoners flygel på några olika toner, sedan ställer man in vilka toner man samplat och så kan samplern räkna ut hur resten av tonerna skulle låta. Sedan kan du trigga samplern med diverse olika prylar, tex ett midiklaviatur, och så kan du sitta hemma med en samler och midiklaviatur och spela på en 2 miljoners flygel...eh, jag är ingen expert på samlers, men man kan göra väldigt mycket i alla fall, grundgrejen är att du spelar in ett ljud som du sedan kan trigga och spela upp var/hur/ och när du vill....typ
En ljudmodul är precis vad det låter som, en modul, burk som innehåller massa ljud. Också dessa brukar man trigga och styra med midi. Det som klassifierar en synth är att du kan göra egna ljud. Den innehåller en eller flera oscillatorer och sedan kör du vågformen genom massa olika filter som du kan ställa på alla möjliga sätt. Och du kan knåpa ihop ett eget ljud som passar bra till varje tillfälle. Det är ganska svårt att förklara lätt så att man fattar, du måste nästan sitta själv med grejerna och testa, trycka, vrida och skruva så lär man sig hur saker fungerar.
Hoppas detta gav svar på något i allafall och kommentera gärna alla andra om jag har fel någonstans eller om någon orkar förklara mer vad man kan göra med en sampler.
Ps. Själv är det inte en sampler det första jag skall köpa till min studio, det beror helt på vad för typ av musik man vill spela in, i vissafall kanske den är ett måste, ibland inte. Ds |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
maxus Gäst
|
Postat: 01 nov 2002 23:31 Rubrik: |
|
|
Tack för svaren.
Jag har synth å så som jag är rätt hemma på, men grejen var den att jag undrar om en synth går att koppla samman med en ljudmodul för att sedan modulerar om synthens orginalljud till ljudmodulens interna ljud som i sin tur triggas med tangeterna på synthen? eller om det är en fristående enhet precis som en synth med bara en massa ljud?
//Mvh Max |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Luzer Major

Registreringsdatum: 18 juni 2002 Inlägg: 85 Ort:
|
Postat: 05 nov 2002 20:57 Rubrik: hmm |
|
|
Jag är lite osäker, men om ljudmodulen har en synthenhet och även sampledelen, så kan du ju ta å sampla synthen och sedan modulera om ljuden...tycker jag  |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
|
|
Ljudforum |
Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
|
| Sida 1 av 1 |
|
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet Du kan inte svara på inlägg i det här forumet Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet Du kan inte rösta i det här forumet
|