|
RadioUngaForskare.com Radio Unga Forskares Community
|
| Föregående ämne :: Nästa ämne |
| Författare |
Meddelande |
Martin Gäst
|
Postat: 18 okt 2002 2:15 Rubrik: Prestanda för musikdator |
|
|
Hej!
Jag undrar om det är någon som vet hur bra prestanda en PC bör ha för att kunna köra 24/96 ljud på typ 12 kanaler samtidigt, midi + många plugins såsom Auto-tune och L1 ultramizer. Har tänkt att införskaffa mig en ny dator men vet inte riktigt hur "bra" man ska satsa på? Jag vet att man behöver ca 1,5 gb internminne, men vad kan vara bäst rent praktiskt? också när det gäller processorkraft och bus frekvens internt?
Och sen en annan fråga: Mac eller PC? Mac räcker det med en hälften så bra i prestanda för att det ska fungera lika bra som PC, men vad är bäst?
/Martin |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Luzer Major

Registreringsdatum: 18 juni 2002 Inlägg: 85 Ort:
|
Postat: 24 okt 2002 20:41 Rubrik: satsa på mac |
|
|
| Skall du bara använda datorn för ljudinspelning så är mitt tips att köpa en mac, så kraftig som du har råd med. Själv tycker jag att mac är överlägsen pc när det gäller musikinspelning och redigering. Och det finns väl ingen regel direkt för hur mycket kraft du måste ha, det beror mycket på vad du köper för ljudkort också, det finns ju kort som har egna "processorer" som tar hand om alla beräkningar (tex creamware) då behöver du ju inte lika bra dator. Men en grej som du inte nämnde som är bra och ha även om du inte kanske behöver det nu är firewire anslutning. 1,5Gb internminne låter hysteriskt mycket, men men det är ju inte tokdyrt med ram så varför inte. Och satsa även på en snabb hårddisk. Och tänk framåt, datorn du köper idag är omodern imorgon ! |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
erik z Överbefälhavare

Registreringsdatum: 17 mars 2002 Inlägg: 201 Ort: Stockholm
|
Postat: 26 okt 2002 23:54 Rubrik: Re: Prestanda för musikdator |
|
|
Tjena...
| Martin skrev: |
| Jag undrar om det är någon som vet hur bra prestanda en PC bör ha för att kunna köra 24/96 ljud på typ 12 kanaler samtidigt, midi + många plugins såsom Auto-tune och L1 ultramizer. |
Jag har aldrig hört några exakt siffror, men i manualen till mitt Waveterminal 2496 rekommenderar man minst en 600 MHz för normal redigering/mångkanalsspelning. Det låter rimligt. Om du har SCSI-diskar är det också en stor fördel, eftersom processorn inte lastas lika mycket vid diskaccess med SCSI. Troligen vinner du på att ha åtminstone en P3 på 1 GHz om du ska hålla på med många realtidseffekter.
Har tänkt att införskaffa mig en ny dator men vet inte riktigt hur "bra" man ska satsa på? Jag vet att man behöver ca 1,5 gb internminne, men vad kan vara bäst rent praktiskt? också när det gäller processorkraft och bus frekvens internt?
|
Allt beror ju på plånboken. Jag skulle tippa att du klarar dig med 600-700 MHz (minimum för många kanaler) men att det blir bättre ju snabbare maskin. Mycket minne är bra, och kostar inte så värst mycket heller.
Och sen en annan fråga: Mac eller PC? Mac räcker det med en hälften så bra i prestanda för att det ska fungera lika bra som PC, men vad är bäst?
|
Oww.. Varning för religionskrig här Nej, skämt åsido jag tror att MACen har fördelar med att den har mycket exklusiv programvara (inklusive ProTools) medan PC har fördelen med att den är billigare och lättare att få tag i hårdvara. Jag kör PC och utbudet räcker för mig utan problem.
[/quote] _________________ Jag svarar inte på mailfrågor längre, använd forumet! |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
|
|
Ljudforum |
Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
|
| Sida 1 av 1 |
|
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet Du kan inte svara på inlägg i det här forumet Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet Du kan inte rösta i det här forumet
|