erik z Överbefälhavare

Registreringsdatum: 17 mars 2002 Inlägg: 201 Ort: Stockholm
|
Postat: 27 okt 2002 0:27 Rubrik: Recension: WaveTerminal 2496 (Ljudkort) |
|
|
Hösten 1999 släppte Egosys Waveterminal 2496, ett ljudkort som namnet antyder hanterar 24-bitars ljud vid 96 KHz. Till skillnad från ganska många moderna kort finns det ingen racklåda. Själva planen verkar ha varit få onödiga finesser och bra ljud.
Kortet är ett sedvanligt PCI-kort med guldpläterade kontakter av phono 1/4"-typen och två RCA-kontakter för digital in/ut. Drivrutinerna finns för alla system från Windows 95 till XP och installeras enkelt enligt instruktion. Så står det iallafall på pappret, men vilka fasor väntar oss när vi ska installera drivrutinerna på riktigt då? Faktum är att installationen gick smärtfritt och allt fungerade perfekt efter omstart på min Windows 2000-maskin.
En trevlig finess är att man kan spela in på både den digitala och den analoga ingången samtidigt, tackvare att de har varsin virituell enhet man kan välja i kontrollpanelen eller inspelningsprogrammet.
En liten ljudmixer-applikation ingår och den har en egen ikon nere vid klockan på statusraden. Med den kan man lätt växla mellan det man vill monitorlyssna på, vilket är ett klart lyft jämfört med andra ljudkort jag använt. En stor brist är dock att mixern saknar nivåmätare, vilket är väldigt bra att ha. Samplekonverteringen kan styras manuellt eller automatiskt beroende på hur man behöver jobba och det finns stöd för både SP/DIF och AES/EBU för er som jobbar med det digitala. Det finns stöd för flertalet drivrutinsstandarder som ASIO, WDM och naturligtvis gamla hederliga MME.
Hur låter det då? Mina öron gillar ljudet och siffrorna på pappret ser bra ut. Bruset är lågt och ljudet är rent och utan några hörbara störningar. En lite märkligare bonusfunktion är att man kan koppla ihop detta kort med ett soundblaster Live! och få ut ljudet genom WaveTerminals ljudutgångar.
Sammanfattning
Ett bra kort med fint ljud och mycket bra mixningsinställningar. Mixern saknar dock nivåindikator. _________________ Jag svarar inte på mailfrågor längre, använd forumet! |
|