| Föregående ämne :: Nästa ämne |
| Författare |
Meddelande |
Mattias Gäst
|
Postat: 13 dec 2002 12:29 Rubrik: flera kanaler? |
|
|
Hallo!
Jag undrar om det går att "rippa" en CD-skiva och få ut ljudet i flera kanaler.
Alltså om man kan dela upp ljudet, så man får trummorna får sig, sången för sig osv...
Jag antar att det går om man har en massa dyr utrusting, men kan man man göra det
med ett program på datorn bara?
Så att man "rippar" CD-skiva med ett dataprogram och får ut flera kanaler.
MVH Mattias |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Gäst
|
Postat: 13 dec 2002 20:44 Rubrik: |
|
|
Tyvärr så går inte det!
Eftersom att tex trummorna och sången har "blandats" med varandra, dvs över frekvensbandet och i stereospåret går det inte att urskilja olika typer av instrument fullt ut. Det går till en viss gräns, men med dagens mixteknik är det svårt att få ut olika typer av ljud om man inte manipulerar med tex effekter och vänder faser och minskar och ökar stereobredden. Om man tystar ned vissa frekvensband kan du ju få trummorn eller sången att framträda starkare men då ltåer det oftast väldigt dåligt. |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Gäst
|
Postat: 01 mar 2003 1:20 Rubrik: Jomen visst... |
|
|
Det finns ett sätt som jag inte har provat. Ett sätt som jag förövrigt tvivlar jäklans mycket på också. Låt säga att du rippar en skiva till mp3 format, då har jag läst att du kan hitta konverterare som konvertera filen från mp3 till midi format genom att använda ett visst program som vi i detta fall kallar X (eftersom jag inte kan ge något namn). Om detta skulle fungera (vilket jag inte tror) så skulle åtminstone några av ljuden delar upp sig i olika midikanaler dvs. trummor på kanal 1 och låt säga gitarr på kanal 2. Sången i sin tur skulle aldrig kunna göras om till midi eftersom midi bara består av binära tal som i sin tur bara kan vara etta eller nolla beroende på spänningsvariationerna från till exempel en synth.
Om du nu har midi info på både kanal 1 och 2 kan du ganska friskt byta ut ljuden genom att låta t.ex. en softsynth tolka den binära informationen istället via ett sequenser prg som exempelvis Cubase.
Fan, det är andra gången idag jag skriver ett svårtbegripligt meddelande
Mvh// Max Persson |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
|