RadioUngaForskare.com
Radio Unga Forskares Community

Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper 
Recension: Alto Alfatube (Rördriven mikrofonförstärkare)
Forumindex -> Ljudforum
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
erik z
Överbefälhavare
Överbefälhavare

Registreringsdatum: 17 mars 2002

InläggPostat: 19 dec 2002 13:12    Rubrik: Recension: Alto Alfatube (Rördriven mikrofonförstärkare)

Alto Alfatube

Vill du veta en känd trend inom ljudtekniken: rör! Troligen känner du redan till förkärleken för rör i förstärkare, mickar och effekter. Det som är nytt är att rör-utrustning inte längre en lyx förbehållen proffsen, utan semiproffsgrejer börjar också bli rördrivna. Mjukare, "varmare" men inexaktare ljud är det som rören ger dig.

Alto Alfatube är en intressant produkt: en mikrofonförstärkare i halvracksformat med rör i. Två kanaler där varje har en nivåindikator, en pad, en fantommatning och två nivårattar. Den ena ratten styr ingångskänsligheten och den andra drivspänningen för rören (drive) Mer drive ger mer "rörkänsla". Rörkänsla står i detta fall för ett mjukare, suddigare mellanregister. Distorsion i rörförstärkare är inte så hård och skarp som för vanliga transistorförstärkare. Ljudet låter trevligt med Alfatube. Kom dock ihåg att den inte är vare sig särskilt ren eller transparent för att vara en mikrofonförstärkare. Signal/brus-förhållandet är ett mer tråkigt kapitel. Med pad-knappen intryckt blir det alldeles för mycket brus för att vara acceptabelt. Utan pad-knappen får du betydligt mindre brus, men det är fortfarande för mycket för att kännas helt bra.

Fördel
Skönt rörljud
Balanserade in- och utgångar
Bra mätare

Nackdel
Brusig
PAD-funktionen oanvändbar

Slutsats: Alldeles för mycket brus förstör en annars trevlig produkt. Jag rekommenderar dig att köpa den på öppet köp och kontrollera om den verkligen duger för dina behov. Jag lämnade tillbaka den efter en vecka, men hade det bara varit mindre brus så kanske den slutat som en del av min anläggning.

Betyg: 5 / 10
Luzer
Major

Registreringsdatum: 18 juni 2002
InläggPostat: 19 dec 2002 22:04    Rubrik: Lite tillägg...

Jag har själv gjort endel inspelningar med Alton och tänkte lägga till lite vad jag tycker.
- För att börja med de bra sakerna så är det första priset, den är väldigt billig, man kan få den för c:a 1300 kr. Och för två micpreampar med phantommatning är detta hel ok, och då även med rör.
- En annan sak som är bra är att det är TRS ingångar, dvs kombinerad xlr och tele. Då kan du även använda den som en DI-box. Obalanserad tele in och balanserad xlr ut.
- Det är absolut inget dåligt ljud, är helt ok så länge man har hyfsad signal. Och den är väldigt prisvärd.

Det mindre bra.
- Den kan vara något s´ig, man får passa sig lite för detta och lyssna noga vid inspelning så att den verkligen passar till den rösten / instrumentet man spelar in.

Jag var själv på vippen att köpa en Alto, fast pengarna gick till andra prylar istället, för mig så hamnar den väl någonstans i nedre mellanklassen. Bättre än de preampar som är i ett billigt mixerbord. Men lååångt ifrån de dyrare preamparna, och man behöver inte upp så himla mycket i pris för att höra skillnad.
Till överst på sidan
Användarens profil Besök användarens hemsida
erik z
Överbefälhavare
Överbefälhavare

Registreringsdatum: 17 mars 2002

InläggPostat: 19 dec 2002 22:12    Rubrik: Re: Lite tillägg...

Luzer skrev:
Jag har själv gjort endel inspelningar med Alton och tänkte lägga till lite vad jag tycker.

Det verkar som vi är inne lite på samma sak här. Ljudet är visserligen bra, men brusnivåerna förstör totalt. Om du trycker in PAD-knappen blir det helt oanvändbart, medan utan pad går det väl an. Tyvärr känns det som det bara är bruset som ställer till det. Har du en bra mikrofon blir tyvärr Alto´n den svaga kedjan i länken. Jag rekommenderar som sagt alla att pröva ut den och ta den på öppet köp, eftersom det är möjligt att bruset är ett mindre problem. Lirar du musik på en scen är det inga problem, medan för inspelning blir det mer tveksamt.
Visa inlägg nyare än:   
Ljudforum Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet