RadioUngaForskare.com
Radio Unga Forskares Community

Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper 
spela in telefonsamtal
Forumindex -> Ljudforum
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Klinsman
Gäst

InläggPostat: 07 jan 2003 13:45    Rubrik: spela in telefonsamtal

Vad skall jag använda om jag vill intervjua någon över telefon och spela in det direkt på min PC, eller alternativt spela in det på en bandspelare eller liknande och sedan lägga in det på PC? Jag vet inget bra att använda för att koppla ljudet från telefonen in i PC:n
Till överst på sidan
erik z
Överbefälhavare
Överbefälhavare

Registreringsdatum: 17 mars 2002

InläggPostat: 07 jan 2003 17:48    Rubrik:

Signalen över telefonledningen är på 48 volt och kan inte kopplas in direkt till ljudkortet. Det finns enkla "buggar" man kan köpa på Teknikmagasinet om man bara vill spela in konversationen.

Radiostationer vill däremot sända ut radioprataren direkt från hans mikrofon och bara höra den intervjuades röst via telefonen. Då blir det knepigt, eftersom båda personernas röster hörs på linjen samtidigt med den skrapiga telefonlinje-kvalitén. För att lösa detta krävs en så kallad telefonhybrid som avskiljer den intervjuades röst och lägger den på en egen utgång och samtidigt för över radiopratarens röst till den intervjuade.

Riktiga telefonhybrider kan kosta ett par tusenlappar för analoga och uppemot en 10-tusen för digital varianter.
Gäst

InläggPostat: 07 jan 2003 17:57    Rubrik:

Tack för ditt svar.

Jag har provat en sån där bugg, fast från Clas Ohlson. Det var en bedrövlig ljudkvalitet med ett förfärligt brummande och brus. Det finns ingen bugg av lite bättre kvalitet? Om det bara inte lät så illa i med allt oljud räckte själva röstupptagningen faktiskt för mina syften.
Till överst på sidan
erik z
Överbefälhavare
Överbefälhavare

Registreringsdatum: 17 mars 2002

InläggPostat: 07 jan 2003 18:07    Rubrik:

Jag vet inte tyvärr. Du kan ju alltid kolla med din lokala musikaffär om de vet något. Problemet är att vanliga amatörstudios inte har något behov av detta vilket gör att mellannivån mellan billigt skräp och proffsgrejer är något tunn. Du kan ju annars kolla om du kan hitta något billigt begagnat eller löda en själv Confused
Mange
Gäst

InläggPostat: 24 jan 2003 16:47    Rubrik:

Jag fixade till en enkel inspelning av en telefonintervju till min sambo genom att ta en gammal telefon ,liten gittar förstärkare,bandspelare med inbyggd mick.
Det jag gjorde va helt enkelt att klippa av en instrumentkabel å koppla den till högtalaren
i den gammla telefonen och sedan plugga in den i förstärkaren ringde upp telefonen med mobilen å ställde in volymen sen lade jag bandspelaren framför och tryckte på REC blev kanon ljud och endast den intervjuades röst kom med.
(Hade den gammla telefonen i ett annat rum dock så gumman fick ringa upp och sen gå in i andra rummet för att lyfta av telefon 2 och trycka på REC sen va det bara att prata,glöm inte att pilla bort plastbiten på telefon kontakten Wink )
Till överst på sidan
Gäst

InläggPostat: 12 feb 2003 15:59    Rubrik:

För att få bäst ljud så kan du be dem spela in sin egen röst på sin dator med en extern
mick. samtidigt som du intervjuar på telefon.

Du gör likadant - när intervjun är klar så mp3:ar de ner sin ljudfil och mailar till dig,
den plockar du fram ljudfilen på dig själv o lägger dessa paralellt....

simpelt men ack så smidigt förutsatt att personen har ngn form av mick...

vill man sedan ha telefonljud så kan man fixa de med Eq...
Till överst på sidan
cypher
Gäst

InläggPostat: 13 maj 2003 11:48    Rubrik: hej

Adapter för avspelning av telefonsamtal

Att installera en Konexx-adapter är ett enkelt och bekvämt sätt att spela av telefonsamtal på en bandspelare eller till ingången på ett ljudkort. Adaptern ansluts mellan telefonapparaten och telefonluren och pluggas därefter direkt in i bandspelaren/ljudkortet. Konexx-adaptern balanserar ljudet så att bägge sidornas röster får samma styrka.

http://www.direktronik.se/index.asp?page=http://www.direktro
Till överst på sidan
Visa inlägg nyare än:   
Ljudforum Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet