| Föregående ämne :: Nästa ämne |
| Författare |
Meddelande |
Aerox Gäst
|
Postat: 16 feb 2003 22:28 Rubrik: Spela in från MiniDisc till dator. Vilket program ska man an |
|
|
| Ja vilket program ska man använda för att spela in låtar från MiniDisc till dator? Vilket är bäst när det gäller ljudkvalitet osv. |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
erik z Överbefälhavare

Registreringsdatum: 17 mars 2002 Inlägg: 201 Ort: Stockholm
|
Postat: 18 feb 2003 11:01 Rubrik: |
|
|
Det är inte programmet avgör inte ljudkvalitén på inspelningen utan det hänger på ljudkortet(*) och kablarna.
Tillägg 2003-02-20: Om programvaran inte stöder upplösningen (i antal bitar) eller samplingsfrekvensen (i Hz) som ljudkortet klarar, är det också en försämrande faktor om du behöver använda högre upplösning. Ingen regel utan undantag.
Rent generellt tycker jag Cool Edit 2000 fungerar bra för inspelningarna. Det kan man ladda ner från http://www.syntrillium.com.
Om du inte redan gjort det, så titta igenom kapitel 4 på Ljudguiden.
*) Dessutom kan många andra faktorer påverka såsom dåliga drivrutiner, störningar från datorns kretsar och prestandaproblem på datorn. _________________ Jag svarar inte på mailfrågor längre, använd forumet!
Senast ändrad av erik z den 20 feb 2003 18:40, ändrad totalt 2 gånger |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Gäst
|
Postat: 18 feb 2003 20:36 Rubrik: |
|
|
Sådär ja. Nu har jag installerat Cool Edit. Men nu har jag ett problem. Jag har kopplat MD´n till ´line in´ och jag hör ljudet från den, men när jag ska spela in så funkar det inte. Gör jag fel?
Jag trycker på den röda knappen ´r´ i ´Track 1´ och sedan på Rec-knappen där nere i vänstra hörnet. Jag har också testat att strunta i det där med att trycka ´R´ och bara tryckt på Rec-knappen där nere i hörnet.
Inget av dessa fungerar.
Tack på förhand!
MVH Johan |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
erik z Överbefälhavare

|
Postat: 18 feb 2003 20:48 Rubrik: |
|
|
Det är lite ont om upplysningar, men min gissning är att du hör ljudet i datorn, men kan inte spela in det. Prova detta:
- Dubbelklicka på högtalaren nere i högra hörnet (vid Windows-klockan)
- Nu dyker en "mixer" upp med diverse reglage.
- Klicka i menyn "Alternativ" / "Egenskaper"
- Klicka i knappen "inspelning" (Recording)
- Klicka OK. Nu har du bytt från uppspelningsmixern till inspelningsmixern.
- Klicka i knappen Välj (Select?) under reglaget för "Line In". Dra även upp reglaget om det ligger i botten.
Sen över till Cool Edit: vad får du för meddelande? Öppna Cool Edit 2000, öppna menyn File och väljer New. Klicka OK på dialogrutan och klicka sen på den röda knappen. Då ska det fungera.
Nu ska du kunna spela in. Testa olika nivåer för att få ett bra resultat. _________________ Jag svarar inte på mailfrågor längre, använd forumet!
Senast ändrad av erik z den 18 feb 2003 20:58, ändrad totalt 1 gång |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Aerox Gäst
|
Postat: 18 feb 2003 20:55 Rubrik: |
|
|
Nu fungerade det. Tack så mycket för hjälpen!
MVH Johan |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Gäst
|
Postat: 20 feb 2003 12:36 Rubrik: rättelsekorrigering |
|
|
Programmet du använder kan visst ha inverkan på ljudkvaliten under en inspelning.
Antalet samplingar/sekund och bitdjup m.m. (alla program kanske inte stödjer 16-bitar och uppåt eller mer än 44 100Hz stereosamplingsfrekvens).
Fast jag håller med Erik att det till majoriteten avgörs med vilken utrustning du använder under inspelningsmomentet.
//Max Persson |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
erik z Överbefälhavare

|
Postat: 20 feb 2003 18:33 Rubrik: |
|
|
Givetvis har du rätt, men detta förutsätter att han tänker spela in i 24-bitarsljud eller högre samplingskfrevens. En vanlig minidisk använder bara 16-bitar internt och 44,1 KHz, så 24-bitars inspelning är overkill just i det läget.
Fotnot: Cool Edit rent allmänt stöder olika upplösningar och samplingskfrevenser väldigt bra.
(Förresten Max, jag tog bort dublett-tråden eftersom det var samma text) _________________ Jag svarar inte på mailfrågor längre, använd forumet! |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
niel Menig

Registreringsdatum: 24 februari 2003 Inlägg: 6 Ort: Luleå
|
Postat: 24 feb 2003 3:48 Rubrik: |
|
|
| Själv är jag kär i Sound Forge. Har förstått att en hel del proffs använder det. Dock har jag inte sett det rekommenderas på denna sida? |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
erik z Överbefälhavare

|
Postat: 24 feb 2003 15:20 Rubrik: |
|
|
Tjena
Jag testade SoundForge för ett tag sedan och den verkar bra. Problemet är brist på tid från min sida. Jag vill ha testat programvaran ordentligt innan jag uttalar mig om den. Men SF verkar trevligt så långt jag tittade på det. _________________ Jag svarar inte på mailfrågor längre, använd forumet! |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Gäst
|
Postat: 14 apr 2003 0:12 Rubrik: |
|
|
wavelab helt klart bäst tycker jag när det gäller ljudredigering..
de plugins som följer med är väldigt bra.. men brus reducering får du lägga in själv.. |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Gäst
|
Postat: 19 jul 2004 13:24 Rubrik: program |
|
|
hur får man tag på alla dessa musikprogram, köper ni dom eller laddar ner gratis? fattar inte riktigt hur man har råd. jag håller på att spela in på min porta men jag behöver föra in musiken i datorn för mix oxh mastring, nån som har nåt tips på hur f-n man gör?
mvh, martin |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
erik z Överbefälhavare

|
Postat: 19 jul 2004 13:59 Rubrik: |
|
|
Tjena
Det finns rätt få gratisprogram tyvärr. Cool Edit 96 är "gratis" om du står ut med att du inte kan komma åt alla funktioner samtidigt. Annars är det tyvärr bara att betala för dem som gäller (Om man inte piratar d.v.s. )
Mvh
Erik Z _________________ Jag svarar inte på mailfrågor längre, använd forumet! |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Gäst
|
Postat: 19 jul 2004 17:01 Rubrik: |
|
|
| ok, vilken adress kan man ladda ner det från? |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
erik z Överbefälhavare

|
Postat: 19 jul 2004 18:07 Rubrik: |
|
|
Coo Edit 96 verkar vara borta från Syntrilliums hemsida efter att de gick ihop med Adobe... Hmm... _________________ Jag svarar inte på mailfrågor längre, använd forumet! |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Gäst
|
Postat: 19 jul 2004 18:13 Rubrik: |
|
|
| Vet du hur man kan spela in från md via den lilla ljudinspelaren i datorn? |
|
| Till överst på sidan |