RadioUngaForskare.com
Radio Unga Forskares Community

Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper 
Inspelning av telefonsamtal
Forumindex -> Ljudforum
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
DH
Furir
Furir

Registreringsdatum: 10 februari 2003
InläggPostat: 20 feb 2003 16:42    Rubrik: Inspelning av telefonsamtal

Jag har testat att koppla in en telefon till modemet och sedan ringa med modemet och telefonen så man hör den man ringer till i högtalarna i datorn...fungerar perfekt. Very Happy Men det enda som inte fungerar är att den jag pratar med inte hör mig...trots att jag pratar i mikrofon.. Crying or Very sad vad beror detta på tror ni ?

Tacksam för svar...
Till överst på sidan
Användarens profil Besök användarens hemsida
erik z
Överbefälhavare
Överbefälhavare

Registreringsdatum: 17 mars 2002

InläggPostat: 20 feb 2003 18:31    Rubrik:

Gissning: i Svenska hem är telefonisystemet seriekopplat, vilket innebär att maskiner kopplar ur varandra. Ett påhittat exempel: om du lyfter luren i hallen, fungerar inte telefonen i köket längre, förrän man lägger på i hallen.

Gissningsvis kopplar modeet bort telefonen när modemet ringer upp. Telefonens mikrofon kommer då inte att vara inkopplad. Hör du överhuvudtaget något i telefonens hörlursdel?
DH
Furir
Furir

Registreringsdatum: 10 februari 2003
InläggPostat: 20 feb 2003 21:54    Rubrik:

Jag hör i hörlursdelen av telefonen när jag trycker "lägg på" i uppringningsprogrammet på datorn. Och då hör även den jag pratar med mig.

Så det finns alltså ingen lösning till detta problem ?
Till överst på sidan
erik z
Överbefälhavare
Överbefälhavare

InläggPostat: 20 feb 2003 22:35    Rubrik:

Kort svar: nej, du kommer inte förbi detta med hur telefonnätet är uppbyggt.

Möjlig lösning: På vissa modeller kan man koppla in mikrofonen via modemet, vilket går att göra med vissa voice-modem. Titta i din manual om ditt modem tillåter inkoppling av mikrofon. Vissa interna modem har funktioner för att koppla ihop datorn så att man kan tala genom datorn via modemet. Det kan du ju också testa. Det är svårt att veta, med tanke på att jag inte vet om du har ett externt modem eller en integrerad lösning där man kan koppla in en mikrofon via datorn. En titt i manualerna är en bra idé tror jag. Lycka till!

Längre fundering:
---------------------
Nu är jag inget telefoniproffs (trots att jag jobbat på Telia) men såhär har jag för mig att det är:

I USA har modemen ett jack för linjen och ett för telefon. Det innebär att man kopplar telefonanslutningen till modemet och från modemet kopplar man in telefonen. Då fungerar det du vill göra alldeles utmärkt. När modemet skeppas till Sverige pluggas jacket mellan modemet och telefonen igen. Anledning: i Sverige är parallellkoppling av telejacket förbjuden.

... Så: kontakten som du kopplar mot telebolagets jack (den stora "hartassen", inte den lilla plastpluggen alltså) har ju fyra stift av metall och ett av plast. Om jag inte är helt fel ute är det plaststiftets uppgift att koppla från de två övre metallblecken så att modemet/telefonen själv reglerar när andra får komma åt linjen.

Försök till illustration av hartassen:

Sett underinfrån med stiften mot dig. Den andra sortens kontakt ser ut som en mindre nätverkskontakt och den vet jag inte hur den fungerar.
niel
Menig
Menig

Registreringsdatum: 24 februari 2003

InläggPostat: 24 feb 2003 3:47    Rubrik:

Det går alleles utmärkt att lösa detta genom att brygga uttaget/uttagen i fråga, vilket gör de parallellkopplade. Så är det kopplat i en del svenska hem, och i detta fall är det väl ett måste.

Annars säljer Teknikmagasinet två produkter ämnade för just detta ändamål.

http://www.teknikmagasinet.se/shop/db.pl?template_file=db_product.html&ProductID=290052
http://www.teknikmagasinet.se/shop/db.pl?template_file=db_product.html&ProductID=290053
Till överst på sidan
erik z
Överbefälhavare
Överbefälhavare

InläggPostat: 24 feb 2003 14:32    Rubrik:

Jo, jag har sett vissa lösningar där detta verkar ok. I fallet modem brukar det i regel aldrig vara paralellkopplat. Som sagt brukar man ta bort den möjligheten genom att plugga utgången phone på själva modemet.
Visa inlägg nyare än:   
Ljudforum Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet