RadioUngaForskare.com
Radio Unga Forskares Community

Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper 
hittat svar
Forumindex -> Ljudforum
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
nisse
Gäst

InläggPostat: 17 okt 2003 8:56    Rubrik: hittat svar

va på en mässa och frågade en kille om md longolay och han sa att en md tar bort 80% i "vanliga" compremeringen och longplay 4* lämnar ju bara kvar 5% av orginlaljudet så det är inte så mycket
Till överst på sidan
Hancock
Gäst

InläggPostat: 20 okt 2003 9:29    Rubrik:

Visst en MD tar bort ganska mycket av ljudet men absout inte så mycket som "experten" på mässan sa till dig. Dom killarna som står där ska man alltid ta med en nypa salt. Tyvärr vet jag inte den exakta siffran men helt klart så påverkar det ju i alla fall ljudkvalitén.
Till överst på sidan
Luzer
Major

Registreringsdatum: 18 juni 2002
InläggPostat: 21 okt 2003 20:18    Rubrik:

Jag kan mycket väl tro på den där "experten". Md kompriemarar väl med 1:5 dvs du har kvar 20% av orginalljudet (eller du förlorar 80%). Det behöver ju inte betyda att ljudkvaliten är 20% av vad orginalet var. Det är ju det som är poängen med komprimeringen, att ta bort information, eller lägga den på ett annat sätt, smartare sätt så det tar mindre plats utan att göra någon försämring.
Och longplay på dessa 20% mena han väl var 1:4 då, dvs 25% kvar av dom 20% i första md steget = 5% kvar. Men i din förra fråga så utgick vi ju mer från orginalljudet från en md, dvs vi hoppa över första komprimeringen. Så från vanlig md komprimering till longplay så är det väl 25% kvar då...om jag fattat experten rätt. Sedan om det rörde sig om vanlig longplay eller 4xlongplay (som jag tycker det mer låter som när det återstår 25% = 1/4) vet jag inte.
Till överst på sidan
Användarens profil Besök användarens hemsida
nisse
Gäst

InläggPostat: 22 okt 2003 9:11    Rubrik:

jag är ganska säker på att han menade att det blir kvar 5% efter md comremeringen + longplay men det betyder ju inte att det blir 5% av ljudkvliten som någon sa.... men det betyder ju att kvaliten blir sämre en ett kassettband i alla fall
Till överst på sidan
Luzer
Major

Registreringsdatum: 18 juni 2002
InläggPostat: 22 okt 2003 22:59    Rubrik:

Jag vill inte jämföra med kassettband, eftersom det är analogt, md är ju digitalt. Kassett känns ganska ute och md är bättre, men skall man spela in ljud på md så använd så lite komprimering som det går för att få bästa kvalite. Men en annan sak är ju om du bara skall använda mdn till att gå runt på stan å lyssna på musik (som änna tanken är vad jag förstått). Och om du DÅ inte hör någon skillnad på lonplay, 4x longplay eller vanlig komprimering så är det ju bara bra. Men det ÄR nog skillnad, men eftersom det bara är du som skall lyssna på det så bestämmer du.
Till överst på sidan
Användarens profil Besök användarens hemsida
maxmix
Gäst

InläggPostat: 25 okt 2003 1:51    Rubrik:

När man pratar komprimering gäller väl 4:1 inte 1:4 eller hur?
Dvs. att var 4:e dB över tröskelvärdet komprimeras till 1dB (således en minskning på 25%).
En expander kör 1:4...
Insignalen expanderar varje dB över tröskelvärdet till 4dB som i sin tur ökar utsignalen med således 25% (Motsatsen till en kompression).
Till överst på sidan
erik z
Överbefälhavare
Överbefälhavare

Registreringsdatum: 17 mars 2002

InläggPostat: 25 okt 2003 12:28    Rubrik:

Tjena

Jag tror komprimering i just detta fall handlar om bitreducering och har ingenting med signalstyrkan att göra.

Mvh
Erik Z
Visa inlägg nyare än:   
Ljudforum Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet