RadioUngaForskare.com
Radio Unga Forskares Community

Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper 
md compremering
Forumindex -> Ljudforum
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
nisse
Gäst

InläggPostat: 10 okt 2003 11:20    Rubrik: md compremering

jag undrar om det är någon som vet hur mycket av ljudet som försvinner när man kör med md longplay
Till överst på sidan
Gäst

InläggPostat: 10 okt 2003 23:24    Rubrik:

Intressant fråga. Jag provlyssnade på en kompis md-skiva där han hade spelat in på 4x longplay. Konstigt nog märkte jag ingen större skillnad på ljudkvalitén.
Till överst på sidan
Luzer
Major

Registreringsdatum: 18 juni 2002
InläggPostat: 15 okt 2003 16:48    Rubrik:

Har själv ingen MD och har aldrig spelat in på dom. Men longplay brukar väl vara dubbelkomprimering i andra sammanhang. Så tekniskt sett så förlorar du hälften av kvaliten när du kör med longplay, sedan om du hör den skillnaden är en annan sak.
Kör du med 4X longplay tycker jag det låter som att du komprimerar så du har 1/4 av storleken av filen, och ljudet. Och än en gång, om du inte hör någon skillnad är ju detta jättebra, kan du ju spela in allt med longplay och få plats med mer låtar.

När det gäller alla sånna där freestyleprylar så är jag inte själv jättebård när det gäller ljudet, eftersom man ofta lyssnar i snäckor eller mindre bra lurar, så man har svårt att höra någon skillnad.
Till överst på sidan
Användarens profil Besök användarens hemsida
Freddie
Gäst

InläggPostat: 20 okt 2003 9:15    Rubrik: MD komprimering

Håller inte riktigt med Luzer i detta avseende, jag tycker att man hör skillnaden på MD och "vanlig" cd-kvalitet. Och ska du sen spela in med longplay så tror jag att stereobilden försvinner eftersom det bara finns plats för mono på skivan då. Visst MD kan vara smidigt o bra men vill man ha bra ljud så bör man minst hålla sig till vanlig CD. Bäst är ju förstås (i dagsläget) SACD och DVD Audio!!
Till överst på sidan
Luzer
Major

Registreringsdatum: 18 juni 2002
InläggPostat: 21 okt 2003 20:12    Rubrik:

Nu vill ju jag inte att folk missförstår mig här och tror att jag förespråkar att spela in med halvbra ljudkvalite. Vad jag mena var att om DU dvs "gästen" eller "nisse" inte hör någon skillnad så spelar det ju ingen större roll om det bara är ni som skall lyssna på det. Sedan tror jag eller vet jag att jag säkert hör skillnad Smile Har somsagt aldrig själv sysslat med Md så jag är nog inte rätta personen att fråga, men komprimering som komrpimering.

Och det där med att man bara kan spela in i mono med longplay låter ju idiotiskt, då är det ju ganska uppenbart att stereobredden försvinner Wink Sedan behöver dom ju isåfall inte komprimera något eftersom mono tar hälften så mycket plats som stereo (1 spår istället för 2).
Och Freddie -> när det rör sig om SACD och DVD-audio så måste man upp ganska ordentligt i prisklassen. Jag har ingen snorkoll men det rör sig väl om 24 bitar och 96Khz i allafall. Proffesionella inspelningar (film) rör sig med datar i dagsläget och man klarar sig lååångt på 16 bitar och 48Khz.
Till överst på sidan
Användarens profil Besök användarens hemsida
Freddie
Gäst

InläggPostat: 26 nov 2003 12:30    Rubrik:

Självklart så försvinner steroebredden om du lyssnar i mono....det vara ju lixom det jag menade Laughing

DVD audio använder 24 bitar men SACD (Super audio CD) använder faktiskt bara 1-bit i bitrate, men däremot en samplingfrekvens som inte är av denna värld....har ingen siffra men den är oändligt gånger större än 44.1 kHz som vanlig CD har.
Till överst på sidan
nisse
Gäst

InläggPostat: 26 nov 2003 13:00    Rubrik:

jag tror freddie tittar lite för mycket på siffrorn i stället för att lysna på olika medier jag tror inte man hör så stor skilnad på cd och dvd och framförallt inte på md och cd
Till överst på sidan
Visa inlägg nyare än:   
Ljudforum Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet