RadioUngaForskare.com
Radio Unga Forskares Community

Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper 
Hur får jag bra sångljud ?
Forumindex -> Ljudforum
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
jammu
Menig
Menig

Registreringsdatum: 28 december 2003
InläggPostat: 28 dec 2003 7:57    Rubrik: Hur får jag bra sångljud ?

Hej
Jag behöver hjälp med att få bra sångljud på mina sångpålägg !!.
Lite info. Jag gör bakgrunder i cubase VST5. Har en processor på 3,2 ghz. Ett eurorack mixerbord med balanserade ingångar för studiomicken. Jag kan ställa HI - LO - och MID på mixern. Ljudkortet är Soundblaster Audigy2. Jag får kanonljud på musiken men inte på sången - vad gör jag för fel ? Vilka effekter ska jag använda i cubase för att få bra sångljud ? Jag har provat att blanda reverb, delay och chorus men inte fått till det. Bör jag koppla ett sångeko till mixern ?? Man kan ju editera dom olika effekterna som jag väljer att använda i cubase, men hur ska jag ställa in effekterna ??

Mycket tacksam för svar, Jarmo
Gäst

InläggPostat: 28 dec 2003 19:17    Rubrik:

Låter sången bra solo? Stäng av effekterna och lyssna på alla frekverna med equalisern. Eller låter det bra då men inte när du lägger på bakgrundsmusiken?
Till överst på sidan
Luzer
Major

Registreringsdatum: 18 juni 2002
InläggPostat: 28 dec 2003 23:02    Rubrik:

Skit i allt vad effekter heter från början. Dom kan inte snygga till sångljud om det är kasst från början. Vad använder du för mik ? Och vad är det för fel på sångljudet, vad är det som låter dåligt. Är det distat, grumligt, för mycket bas eller är det för stickigt. Det går inte att lägga på en effekt som gör dåligt sångljud till bra sångljud. Då förstärker du bara det som är dåligt i ljudet om man slänger på massa grejer. Effekter är jättebra för att få det där lilla extra, men det får inte bli för mycket.
Till överst på sidan
Användarens profil Besök användarens hemsida
Gäst

InläggPostat: 29 dec 2003 4:52    Rubrik:

Anonymous skrev:
Låter sången bra solo? Stäng av effekterna och lyssna på alla frekverna med equalisern. Eller låter det bra då men inte när du lägger på bakgrundsmusiken?

Tack
Nej, sången låter inte bra solo vid uppspelning.
Sångenpålägget låter bra i hörlurarna när jag speler in den, men sen när jag ska spela upp spåret tillsammans med bakgrundsnusiken i cubase så blir det inte bra. Det låter för burkigt på nåt sätt. Det harmonierar inte med musiken !

mvh Jarmo
Till överst på sidan
Gäst

InläggPostat: 01 jan 2004 18:40    Rubrik:

sångrösten då?
Till överst på sidan
Gäst

InläggPostat: 08 jan 2004 13:54    Rubrik:

prova att sänka mickupptagningen i mixern i datorn, ibland blir det mycket brus av sladden som du har kopplat till mickingången vilket kan förstöra en del. det är bättre att ha lite högre volym på mixern istället.
och som någon frågade tidigare, vad är det för mick? en del billiga dynamiskamickar kan vara lite petiga att få bra ljud vid inspelning
Till överst på sidan
Visa inlägg nyare än:   
Ljudforum Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet