RadioUngaForskare.com
Radio Unga Forskares Community

Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper 
Egen FM-sändare?
Forumindex -> Ljudforum
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Limpan
Gäst

InläggPostat: 26 jun 2003 21:55    Rubrik: Egen FM-sändare?

Hej allihopa!

Jag surfade lite och lyckades hitta det här forumet! det är så här, på mitt jobb har vi hörselskydd med inbyggd radio och vid min maskin där jag står och sliter får jag endast in NRJ, och den stationen kan man bli tokig på efter en timme, och hörselskydd måste jag ha, annars blir man ju helt dum i huvvet. så jag undrar om man kan köpa/bygga (helst köpa eller en färdig byggsats, nåt annat tror jag inte att jag klarar av Smile )en egen FM-sändare som kanske bara räcker 100-200 meter, inte mer så kan man "koppla" in sina egna hörselskydd på FM-bandet, förstår ni vad jag menar? Vore väldigt tacksam för svar!

Ha det!
/Linus
Till överst på sidan
Tobias Bergius
Menig
Menig

Registreringsdatum: 01 juli 2003

InläggPostat: 01 jul 2003 17:25    Rubrik: Egen FM-Sändare?

För det första är det olagligt att sända på FM-bandet utan tillåtelse, särskilt 88-108Mhz som är de du kan ta in med en vanlig radio. Så det kanske inte blir så populärt hos bossen. Very Happy

Men här har du iaf lite ritningar på hur du kan bygga en FM-Sändare:
http://www.shell.linux.se/icom2002/fmsandare/index.htm

Ska även finnas några byggsatser på ELFA som med liten modifiering kan gå att sända med Evil or Very Mad
Behöver du mer hjälp kan du vända dig till forumet på samma sida.
jäst
Gäst

InläggPostat: 02 jul 2003 13:40    Rubrik: Re: Egen FM-sändare?

Limpan skrev:
Hej allihopa!

Jag surfade lite och lyckades hitta det här forumet! det är så här, på mitt jobb har vi hörselskydd med inbyggd radio och vid min maskin där jag står och sliter får jag endast in NRJ, och den stationen kan man bli tokig på efter en timme, och hörselskydd måste jag ha, annars blir man ju helt dum i huvvet. så jag undrar om man kan köpa/bygga (helst köpa eller en färdig byggsats, nåt annat tror jag inte att jag klarar av Smile )en egen FM-sändare som kanske bara räcker 100-200 meter, inte mer så kan man "koppla" in sina egna hörselskydd på FM-bandet, förstår ni vad jag menar? Vore väldigt tacksam för svar!

Ha det!
/Linus

om du vill ha några lagliga alternativ:

bygg om mottagaren i radion så att den kan ta emot på frekvenser som man får sända hur som helst på (25 Mhz, 40Mhz, 433-434Mhz etc.) och bygg en sändare på de banden.

Det enklaste sättet: öppna mottagaren. ryck bort sladdarna som leder till högtalaren, koppla högtalaren till en band/CD/MP3/whatever spelare. om det är en liten MP3spelare kan du tom bygga in den i luren.
Till överst på sidan
ajaj
Gäst

InläggPostat: 01 sep 2003 13:30    Rubrik: sändare

jag har sett att d finns fm-sändare till i-pod med 10-20m räckvidd.
en sån vore nog rätt passande i ditt fall...
Till överst på sidan
kukass
Gäst

InläggPostat: 18 apr 2004 19:41    Rubrik:

Du köper en ipod på blocket. plus en liten sak som heter " iTrip".. det är en liten fm sandare som sänder ca 10 20 meter

altså... sök efter Itrip
Till överst på sidan
ag_the_king
Gäst

InläggPostat: 18 dec 2004 22:04    Rubrik:

vad är en spårsändare
Till överst på sidan
nisse
Gäst

InläggPostat: 19 dec 2004 21:55    Rubrik:

en spårsändare är en fm-sändare som när du rattat in kanalen på en mottagare så piper den med mindre och minder intervaller ju närmre du kommer
Till överst på sidan
Jonnyversum
Gäst

InläggPostat: 24 jan 2005 23:13    Rubrik: Radiosändare.

Det är inte så svårt att bygga en liten sändare som pasar för det du ska ha den till. Det är förmodligen lättare än att bygga om lurarna. Om det är så dålig mottagning där du jobbar så är det ju glädjande nog förmodligen dämpat utåt för din sändare. Dessutom om sändaren har kort räckvidd är det ingen som blir störd. Det kan ju vara bra att veta att det är olagligt, men ganska oskyldigt.

Det finns många bra ritningar på nätet, länken ovan t ex. Ta en som det finns kretskortsmönster med. Håll alla komponenttrådar korta, var noggrann och ha tålamod. Att få stereo är lite mer pyssel. Det kräver en lite mer avancerad koppling. Jag har själv tåtat ihop små sändare med ett par transistorer på nån timme.
Till överst på sidan
Visa inlägg nyare än:   
Ljudforum Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet