RadioUngaForskare.com
Radio Unga Forskares Community

Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper 
Audiophile 2496, Midiproblem
Forumindex -> Ljudforum
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
biffsson
Menig
Menig

Registreringsdatum: 20 april 2004
InläggPostat: 20 apr 2004 11:27    Rubrik: Audiophile 2496, Midiproblem

Hej...

Jag har nyligen köpt ett ljudkort (Audiophile 2496). Men jag får inte midiljudet att fungera.
Ni kanske kan hjälpa mig med inställningarna? Eller så kanske jag har köpt fel ljudkort...
(Jag fick det att fungera tidigare med en annan dator och ett annat ljudkort)

Jag ska använda det till en "hemma amatör studio".

SÅ HÄR GJORDE JAG NÄR JAG HADE ETT ANNAT LJUDKORT:

Jag har Cakewalk Pro Audio. Och jag laddar ner färdiga Midifiler från internet (tex Metallica).
Sedan trycker jag "Mute" på allt utom trummor och Bas. Jag kopplar in en elgitarr i mickingången.

Sedan skapar jag en ny audiokanal och trycker på inspelning och spelar elgitarr samtidigt som miditrummerna och midibasen går.

Sedan skapar jag en till audiokanal och spelar in en till elgitarr samtidigt som jag hör Basen ,trummorna och den första elgitarren. Osv tills jag har tex 5 elgitarrer och då lägger jag in sången på samma sätt.

MITT NUVARANDE PROBLEM:

Jag har kopplat audioutgångarna till min stereo (phonoingången)
När jag spelar en musikskiva hör jag det genom min stereo.
Men när jag spelar en midilåt (tex Orion.mid) så låter det ingenting. Jag har provat att spela både genom Cakewalk och genom Windows Media Player.

Går det att göra några inställningar så att både midiljudet och audioljudet går ut genom audioutgångarna bakom kortet?
Eller finns det någon annan lösning för detta? (tex att koppla ihop audioutgången med midiutgången)

Jag köpte kortet för att kunna spela upp samtidigt som jag spelar in, och för att jag vill ha ett bättre ljud på miditrummorna.

/Magnus
Till överst på sidan
Användarens profil Besök användarens hemsida
Justonetime
Gäst

InläggPostat: 10 okt 2004 10:26    Rubrik:

Jag vet inte hur det är nu för tiden, men jag köpte samma kort för ungefär 2 år sedan i tron om att jag fick ett komplett hemstudiokort med superkvalite. Men efter ett tag upptäckte jag samma sak som du, ingen MIDI... Kortet jag köpt hade ingen inbyggd MIDIsynth! Det är bara in och utgångar för en extern MIDI-modul.
Står det något om inbyggd MIDI-synth nu? Annars är det nog tyvärr inte det...

Det är nästan bara Creative och deras Audiguy-serie och E-mu APS som har det idag som jag vet, finns säker andra aktörer också. Du får fråga dig fram. Jag köpte ett Audiguy2 kort men blev besviken ännu en gång. Det utlovades full ASIO support men detta är inte heller riktigt sant då drivrutinerna på det kortet var en slags Lite-variant, hur de är med det idag vet jag inte heller rigtigt tyvärr.
Jag blev riktigt frustrerad tillslut men fick nöja mig med Creative-kortet. Hoppas det slutar lyckligare för dig!
Till överst på sidan
Visa inlägg nyare än:   
Ljudforum Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet