RadioUngaForskare.com
Radio Unga Forskares Community

Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper 
Ljudformat
Gå till sida 1, 2  Nästa
Forumindex -> Ljudforum
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Olof
Gäst

InläggPostat: 27 sep 2004 9:32    Rubrik: Ljudformat

Hejsan

1. Jag undrar bland annat vad det är för skillnad på olika okomprimerade ljudformat. Hur går det med ljudkvaliteten vid omvandling från ett format till ett annat?
2. Vad heter formatet som ljud har på en vanlig CD?
3. Om man vill bränna t.ex. en Wav fil till en CD för att kunna lyssna i en vanlig cd-spelare, får man då räkna med försämrad kvalitet?
4. Vad händer om man vill göra en vanlig CD av Wav-filer inspelade med lägre kvalitet än 16 bitar, 44 KHz?

Tacksam för svar.
Till överst på sidan
Maxmixmaster
Sergeant
Sergeant

Registreringsdatum: 15 oktober 2002
InläggPostat: 29 sep 2004 16:18    Rubrik:

1. När man komprimerar en ljudfil till exempelvis mp3 format från ett PCM-format (.Wav, .aiff) så kan man kortfattat säga att själva komprimeringen påverkar det frekvensspektrum låten innehåller. Diskret så tas vissa frekvenser helt bort från ljudfilen, frekvenser som örat inte uppfattar. Om två olika ljudkomponenter är besläcktade harmoniskt med varandra kan ett fenomen uppstå som kallas "maskering", vissa frekvenser försvinner helt och tar ut varandra, detta kan man nyttja via perceptuella kodare (som kodar till mp3, wma, real audio mm) för att komprimera och helt radera den onödiga informationen, alltså vissa närliggande frekvenser som "maskeras".

2. Wav-format i 16-bitar/44.1 kHz

3. Nej, inte om wav-filen du ska bränna är korrekt skapad dvs. att du inte tidigare omkomprimerat den till och från andra filformat.

4. Ingenting speciellt förutom att kvalitén blir försämrad

Mvh/
Max Persson
Luzer
Major

Registreringsdatum: 18 juni 2002
InläggPostat: 01 okt 2004 19:19    Rubrik:

Snygg förklaring där på 1:an...kunde inte sagt det bättre själv. Men vill ändå säga lite mer om det andra.

2. Det är väl svårt att säga vilken format det är, det är ju inget dataformat men det är ju i princip samma information i en wavefil på 44.1 / 16 som i samma cd audio spår. Men kan man säga att det är wave på cd audio kan man ju lika gärna säga att det är aiff, snd, sd2 eller något annat pcm format okomprimerat i 44.1/16.

3. Är wavefilen i 44.1/16 bitar (och stereo)så får du samma kvalite, men du kan ju ha wavefiler i alla möjliga upplösningar.

4. Njae, du får ju aldrig sämre kvalite än vad det var från början. Däremot kan det hända att musiken spelas upp fortare om du tex har en fil i 24Khz som du bränner, och sedan spelar cd spelaren upp den fast i 44.1khz.
Till överst på sidan
Användarens profil Besök användarens hemsida
Olof
Gäst

InläggPostat: 05 okt 2004 11:53    Rubrik: Nya frågor

Tack för svaren

Min första fråga var dock egentligen vad det är för skillnad mellan olika okomprimerade format, t.ex .Wav och .aiff om båda har spelats in med t. ex 44.1Khz och 16 bitar. Är det endast skillnad i hur informationen om ljudet lagras, eller är det skillnad i hur ljudet låter? Med andra ord: om man skulle "se" ljudet som spelats in i olika format skulle då exakt samma information finnas fast bara lagrade på olika sätt (i olika filtyper)? Har kanske inte så stor praktisk betydelse men jag är lite nyfiken av mig.
Vidare: om det är skillnad mellan vilken information som lagras i .Wav och .aiff så borde kvaliten försämras vid en omvandling från ett format till ett annat, eller? (kanske inte någon hörbar skillnad men ändå)

Slutligen Luzer, i ditt svar på fråga fyra: "kan hända att musiken spelas upp fortare...". När händer det och hur gör man för att undvika det?
Till överst på sidan
Luzer
Major

InläggPostat: 11 okt 2004 18:14    Rubrik:

Nej det är ingen kvalitetsskillnad mellan aiff och wave. Tror faktiskt att informationen är nästan identisk eftersom det är pcm format båda två. Är nog bara början av filen som är olika, själva "huvudet" av filen.

Har du en fil i tex 16 bitar 32 Khz som är sämre kvalite än cd på 16 44.1 Khz.
Samplingsfrekvensen anger ju hur många "prov" som är taget på ljudvågen varje sekund. Dvs på en cd så är det taget 44100 "prov" (samplingar) varje sekund. När cdn spelas upp så avläses även likamånga prov per sekund. Har du en fil på 32Khz dvs 32000 "ljudprov" så fattar inte cdn att det är färre ljudprov, utan den spelar upp 44100 samplingar per sekund ändå vilket gör att du hinner med fler varje sekund dvs musiken blir pitchad och låter lite smurf Smile

Men detta händer bara om man har urgamla program och bränner med tror jag, dom flesta brännarprogramm kollar om filen är i rätt format när man bränner audio, och är den inte det så gör programmet om filen innan man bränner så man behöver inte oroa sig så mycket för det i dessa dagar misstänker jag. Men jag har råkat ut för det någon gång när jag brännde på en urgammal mac en gång. Överföring från dat som har 48Khz till dator för att bränna och man har glömt konvertera ner till 44.1.
Till överst på sidan
Pag
Gäst

InläggPostat: 14 okt 2004 12:32    Rubrik:

Skrivet: 14 Okt 2004 12:31 Ämne: Samplings frekvens!

--------------------------------------------------------------------------------

Är det inte så här att samplingsfreqvens är antalet olika värden som en ljudvåg kan anta.

20 hz är det lägsta och ca 20 000 hz är det högsta, det mänskliga örat kan uppfatta.
Enligt nyqvist "tiorem" (?) bör man dubbla frekvensspekrat (därav 44 100 hz på cd), för att örat skall uppfatta det behagligt att lysnna på. Detta pga frekvenser över 20 000 hz innehåller övertoner som örat inte kan uppfatta men som påverkar klangen.

Bitar är hur många gånger man går in och mäter av kurvan. Använder man 16 bitar kan man få en ganska exakt mätning av vilka frekvenser som spelas upp vid ett visst tillfälle. Använder man 24 (insplenigns och DVD audio standard) kan ett oerhört mycket mer korrekt värde spelas upp.

Ursäkata att jag snöade in mig, men det är ett intressant ämne.
Fråga: är inte Iaff formatet som mac använder och Wav pc?
Till överst på sidan
Olof
Gäst

InläggPostat: 15 okt 2004 10:44    Rubrik:

Citat:
Är det inte så här att samplingsfreqvens är antalet olika värden som en ljudvåg kan anta.

Nej.
Jag kan innnan jag ställer en egen fråga klippa lite ur "Guiden" eftersom Erik Z inte hunnit göra det ännu. Smile
Ur kapitel IV: Digitalteknik:
"2496 betyder 24 bitars ljud och 96 KHz samplingsfrekvens. Låt oss titta på samplingsfrekvensen först. 96 KHz betyder att man samplar 96000 gånger per sekund till skillnad från de 44100 gånger per sekund som är vanligt på t.ex. en CD-skiva. Enligt Nyquists teorem måste samplingsfrekvensen vara dubbelt så hög som den högsta frekvens du vill återge. En människas hörsel slutar i bästa fall vid 20000 Hz, vilket gör att man behöver 40000 Hz samplingsfrekvens. CD-skivans 44100 Hz räcker alltså till för detta.
...
16 bitar innebär att en sampling kan ha ett värde mellan 0 - 65535. Man får fram detta genom att ta 2 upphöjt till antalet bitar. 2 upphöjt till 16 är 65536. Detta är ett mått på hur nära den riktiga ljudvågen vi hamnar. Öka upplösningen till 24 bitar per sampling och hur många möjliga värden får vi då? 2 upphöjt till 24 är 16777216! Alltså över 16 miljoner möjliga värden att beskriva ljudet med. Detta innebär att ljudet beskrivs 256 gånger mer precist med 24-bitars upplösning än med 16-bitars upplösning och jodå det hörs! "

Min nya fråga gäller Cool Edit 96. När jag ska spara mitt inspelade ljud i Wav format finns det helt plötsligt en massa olika alternativ att välja mellan. Alla resulterar dock i en fil med ändelsen .Wav. Vad är det för skillnad på de olika, och spelar det någon roll vilken jag väljer? Skulle det kunna bli problem att spela upp filen i ett annat program om jag väljer fel?

/Olof
Till överst på sidan
Luzer
Major

InläggPostat: 15 okt 2004 20:37    Rubrik:

65536 Smile och eftersom en ljudvåg både är positiv och negativ (orkar inte förklara närmare) så har du egentligen värden på (65526/2=32768) + eller - 32768 om man skall vara petig.

Och vid dom högre frekvenserna så blir ju kvaliten sämre återgiven eftersom det är så korta vågor där. En ton på c:a 20 000 hz hinner det bara tas "prov" på drygt 2 ggr (med 44.1khz) i varje "sinusvåg". Måste änna rita upp detta för att förklara...
Till överst på sidan
Gäst

InläggPostat: 16 okt 2004 11:01    Rubrik:

Kortfattat:

Bitar = amplituden
samplingfrekvens = tiden

Pag:

Generellt sätt är det så mellan aiff och wav, men idag kan man använda båda formaten på respektive platform.
Till överst på sidan
Maxmixmaster
Sergeant
Sergeant

Registreringsdatum: 15 oktober 2002
InläggPostat: 16 okt 2004 11:04    Rubrik:

Sorry, glömde logga in när jag svarade
Olof
Gäst

InläggPostat: 20 okt 2004 11:31    Rubrik:

Var det ingen som såg min lilla fråga?

Jag har testat att spela in lite i Cool Edit 96. När jag ska spara mitt inspelade ljud i Wav format finns det helt plötsligt en massa "olika" wav-alternativ att välja mellan. Alla resulterar dock i en fil med ändelsen .Wav. Vad är det för skillnad på de olika, och spelar det någon roll vilken jag väljer? Skulle det kunna bli problem att spela upp filen i ett annat program om jag väljer fel?
Till överst på sidan
Luzer
Major

InläggPostat: 21 okt 2004 20:05    Rubrik:

Vad är det för olika Wave alternativ du får upp?
Till överst på sidan
Olof
Gäst

InläggPostat: 25 okt 2004 18:48    Rubrik:

Jag får fem olika wav alternativ:

Windows PCM (*.wav)
ACM Wavform (*.wav)
A/mu-Law wave (*.wav)
DVI/IMA ADPCM (*.wav)
Microsoft ADPCM (*.wav)

Vilken ska jag nu välja? (jag kör i windows 98 så första alternativet kanske blir kanske bra?) Och vad är det egentligen för skillnad mellan dem?
Till överst på sidan
Erik
Gäst

InläggPostat: 26 okt 2004 18:11    Rubrik:

Windows PCM
Till överst på sidan
Olof
Gäst

InläggPostat: 29 okt 2004 11:47    Rubrik:

Tack.

...men vad är egentligen skillnaden på de olika valen?
Till överst på sidan
Visa inlägg nyare än:   
Ljudforum Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida 1, 2  Nästa
Sida 1 av 2

Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet