RadioUngaForskare.com
Radio Unga Forskares Community

Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper 
Starta närradio
Forumindex -> Ljudforum
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Grön men glad
Gäst

InläggPostat: 04 nov 2002 11:13    Rubrik: Starta närradio

Hej. Jag siktar på att starta närradio i Spanien för svenskar och utbildar mig nu i egenföretagande. Jag försöker undersöka kostnader och alternativ. Nu undrar jag vad som är absoluta minimikraven vad gäller utrustning? Jag är ytterst tacksam för svar. Maila gärna på tobiasdrejby@hotmail.com. Vi hörs / Tobias
Till överst på sidan
erik z
Överbefälhavare
Överbefälhavare

Registreringsdatum: 17 mars 2002

InläggPostat: 06 nov 2002 23:18    Rubrik:

Tjena

Yttersta minimumkraven är tillstånd skulle jag säga. Varje ort i Sverige ska max ha en frekvens. Eftersom större orter som Stockholm har så många invånare, kan dessa orter ha mer än en frekvens. Stockholm har sex stationer (Sydväst, Sydost, City I -II, Järva och Västerort). Men alla länder har sina regler, och i Spanien har jag ingen aning om vilka sorters tillstånd och sändareffekter man kan få.

Tekniskt sett behöver du en sändare med en effekt och antennhöjd beräknad på området du vill nå. Sändarledningar till studion behövs också..

Tittar vi på studion, behöver du ett mixerbord, mickar, CD-spelare etc. En kompressor/limiter är bra att ha mellan mixern och sändaren för att jämna ut signalnivåerna. Minimumkraven beror ju på vad ni ska göra. Är det musik, intervjuer, radioteater? Kör ni musik varvat med kort snack behöver ni inte ens en talstudio, utan kan låta DJn langa plattor vid mixern.

Kostnaden då? En bra FM-sändare på 20-30 watt (Närradio, innerstadstäckning) kostar mellan 25.000 - 40.000. Släng på 20.000 för mixern (för riktiga radiomixers talar vi kanske 100.000 eller mer) och 10.000 för en kompressor/limiter. Lägg på studioutrustning för 50.000 kronor. Det är bara riktvärden. Finns det pengar, kan man köpa mycket bättre grejer och kanske bygga en riktig talstudio.

Svårt att vara mer specifik, eftersom jag inte vet vad du är ute efter för utrustning.
Karl
Gäst

InläggPostat: 07 nov 2002 4:59    Rubrik:

Låter lite som om du bara har fått en ide om att børja sænda radio? (på tankestadiet) Ska du samarbeta med någon eller bygga upp allting ifrån børjan? Har du fått tillsåtnd før att sænda ifrån någon mast med redan befintliga antenner eller ska du ha egna? Lænk mellan studio och sændarmasten?, X-line? riktparaboler eller direkt anslutning? Som sagt, ær det inte bara børja att starta en radiostation och framførallt verkar platsen du har tænkt starta den på knepigare æn i Sverige.
Till överst på sidan
Visa inlägg nyare än:   
Ljudforum Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet