erik z Överbefälhavare

Registreringsdatum: 17 mars 2002 Inlägg: 201 Ort: Stockholm
|
Postat: 06 nov 2002 23:18 Rubrik: |
|
|
Tjena
Yttersta minimumkraven är tillstånd skulle jag säga. Varje ort i Sverige ska max ha en frekvens. Eftersom större orter som Stockholm har så många invånare, kan dessa orter ha mer än en frekvens. Stockholm har sex stationer (Sydväst, Sydost, City I -II, Järva och Västerort). Men alla länder har sina regler, och i Spanien har jag ingen aning om vilka sorters tillstånd och sändareffekter man kan få.
Tekniskt sett behöver du en sändare med en effekt och antennhöjd beräknad på området du vill nå. Sändarledningar till studion behövs också..
Tittar vi på studion, behöver du ett mixerbord, mickar, CD-spelare etc. En kompressor/limiter är bra att ha mellan mixern och sändaren för att jämna ut signalnivåerna. Minimumkraven beror ju på vad ni ska göra. Är det musik, intervjuer, radioteater? Kör ni musik varvat med kort snack behöver ni inte ens en talstudio, utan kan låta DJn langa plattor vid mixern.
Kostnaden då? En bra FM-sändare på 20-30 watt (Närradio, innerstadstäckning) kostar mellan 25.000 - 40.000. Släng på 20.000 för mixern (för riktiga radiomixers talar vi kanske 100.000 eller mer) och 10.000 för en kompressor/limiter. Lägg på studioutrustning för 50.000 kronor. Det är bara riktvärden. Finns det pengar, kan man köpa mycket bättre grejer och kanske bygga en riktig talstudio.
Svårt att vara mer specifik, eftersom jag inte vet vad du är ute efter för utrustning. _________________ Jag svarar inte på mailfrågor längre, använd forumet! |
|