| Föregående ämne :: Nästa ämne |
| Författare |
Meddelande |
Diverse personer Gäst
|
Postat: 19 mar 2002 21:41 Rubrik: Jobb som ljudtekniker |
|
|
Reds notis: Här är Ljudteknikerns Guides länkar till utbildningar
Hej Jag heter Daniel Palm och jag läste din sida på internet.Vet du vilka skolor som finns, gärna nära Göteborg där jag bor.Tack på förhand Daniel Palme
Tja
Jag håller på med ett specialarbete i plugget som handlar ommitt drömyrke, och det är ljudtekniker. Jag satt här surfa och sökte lite info om yrket och hittade den härsidan. Den är ju perfekt för en beskrivning av yrket. Om kablar, mixern och sånt som jag inte ens visste. Men jag vill ha lite mer info om löner och om det svårt att få jobb som ljudtekniker.
h/ Calle Jonsson P.S. Det vore bra om ni mailade det
Hej.
Jag hittade din sida för en stund sen. Kommer troligen att slösa massa telefonräkning på den också
Jag undrade om du vet vilka högskolor i eller kring Småland där det finns ljudteknikerutbildning, om det finns häromkring överhuvudtaget. Skulle vara tacksam för svar. / Martin
Lindström[url][/url] |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
erik z Överbefälhavare

Registreringsdatum: 17 mars 2002 Inlägg: 201 Ort: Stockholm
|
Postat: 19 mar 2002 21:45 Rubrik: RE: Jobb som ljudtekniker |
|
|
När jag gjorde denna guide hade jag ingen tanke på att folk skulle försöka hitta utbildningar eller jobb med den.
Jag har tyvärr mycket dåliga kunskaper om hur man går till väga för att utbilda sig. Det jag kan har jag skrivit i "inledningen" till Ljudteknikerns guide. Däremot finns det idag en sida på denna guide, som visar vilka utbildningar som finns. Klicka här _________________ Jag svarar inte på mailfrågor längre, använd forumet! |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Lennart Sandelin Gäst
|
Postat: 25 mar 2002 16:36 Rubrik: Utbildningar i Göteborg |
|
|
Hej Daniel Palm,
Av en slump råkar jag veta att det finns en 3 veckors "studiotekniker" kurs i Göteborg. Kostar ca 15.000kr och firman heter Chemical Works.
Deras hemsida är www.chemicalworks.se. Vet ej vad "branschen" anser om denna något komprimerade kurs, men det kan vara värt att kontakta dem, 031-89 89 59.
Själv funderar jag att gå SAE´s 9- (heltid) alt. 18-månaders (halvtid) utbildning till Audio Engineer (i Solna, Stockholm), men den går lös på 70.000kr så det blir till att fundera både en och två gånger innan jag går den. Detta eftersom jag i så fall byter bana och väljer det som alltid varit min dröm, att bli ljudtekniker.
Lycka till!  |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Gomba Gäst
|
Postat: 10 apr 2002 15:50 Rubrik: Utbildning |
|
|
Jag har själv gått en utbildning i Sthlm på SAE. Den var nio månader och kostade 70 000:-
GÅ INTE PÅ DENNA SKOLA! Den har dåligt rykte i proffsbranschen och jag har inte ens lyckats skaffa praktikplats. Den enda utbildning du ska gå om du vill bli ljudtekniker är på Högskolan i Piteå.
AKTA ER FÖR SAE! |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
erik z Överbefälhavare

Registreringsdatum: 17 mars 2002 Inlägg: 201 Ort: Stockholm
|
Postat: 10 apr 2002 18:30 Rubrik: Re: Utbildning |
|
|
| Gomba skrev: |
| AKTA ER FÖR SAE! |
Jag har inte gått på någon av dessa kurser och program som ni talar om, så jag kan inte uttala mig vad som är bäst. Däremot har jag under senaste tiden konstaterat att rätt många kritiserar utbildningar och sedan säger att utbildningen i Piteå är bäst.
Utan att kommentera kvalitén på någon av kurserna, hoppas jag att ni inte sitter och berömmer kurser på grundval av att ni känner folk som jobbar där eller liknande!
Jag har personligen hört fler säga att SAE är dyrt men bra än att SAE skulle vara dåligt. Du får gärna berätta vad du tycker har varit fel med SAE. Att utbilda sig är för dyrt för att hamna på någonting man inte gillar. _________________ Jag svarar inte på mailfrågor längre, använd forumet! |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Lorden Gäst
|
Postat: 16 maj 2002 21:17 Rubrik: Om SAE som skola. |
|
|
Om du gått på SAE och inte kan få en praktikplats Gomba, tror du inte det beror på dig själv? Varför skulle SAE ha dåligt rykte i det som du kallar Proffsbranschen? 1:a: SAE är världens största Ljudteknikerutbildning, 2:a: Stor andel praktik på skolan i varierad studio miljö, 3:e Detaljerade genomgångar av erfarna ljudtekniker som kan svara för att dom själva har varit där.
Jag går själv för närvarande på SAE och stormtrivs med övriga elever. Jag tycker alla som läser Gombas inlägg skall ta det han säger med en nypa salt och åk till SAE Solna på ett studio besök och se efter själva.
2 saker man inte skall säga som ljudtekniker:
"Det ordnar vi i mixen."
"Det SER inte bra ut." |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Spinny Bob Gäst
|
Postat: 28 maj 2002 16:30 Rubrik: re: SAE |
|
|
Själv förstår jag inte riktigt vad "gomba" menar, har själv gått Aedutbildningen på Sae och självklart är det inte lätt att få jobb efteråt - men det spelar ingen större roll hur många utbildningar och var du gått, det är en svår bransch och det är hårt jobb som gäller!
Sae´s utbildning gav mig precis det jag var ute efter men hur mycket jag lärde mig var mer upp till mig själv- eget ansvar! Det är så det funkar.
Du kan jobba stenhårt och lära dig hur mycket som helst eller så kan du försöka "surfa" igenom kursen och då lär du dig inte ett skit!
Jag undrar hur "gomba" gjorde?
spinn it!
(Råkade posta i fel forum först, sorry!) |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Erik ONE Gäst
|
Postat: 01 jun 2002 23:30 Rubrik: |
|
|
Håller med tidigare inlägg!
SAE är en bra skola...dessutom är ett NEVE bord på gång!
Jaga jobb som ljudtekniker får du göra vilken utbildning du än går.
Att SAE har dåligt ryckte tror jag då inte när många av de fd. eleverna sitter i de stora studiosarna i Sverige...så det där är ju bara skitsnack...
...och vem faan vill bo i Piteå i tre år?  |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Luzer Major

Registreringsdatum: 18 juni 2002 Inlägg: 85 Ort:
|
Postat: 18 jun 2002 10:23 Rubrik: utbildningar |
|
|
Hejsan alla !
Man måste inte gå på sveriges enda ljudingengörsutbildning uppe i piteå för att bli ljudtekniker. Det finns ganska många alternativ. Och det är ju inte direkt flytten upp till piteå som skrämmer. Utan mer att de tar in 16 elever varje år och det är c:a 300 sökande. Dessutom har jag hört att de inte tar in så mycket på själva ljudtekniska biten, utan mer på den musikaliska.
Jag har hittat enklare vägar tycker jag själv.
Själv går jag en ettårig ljudteknikerutbildning i göteborg, jag har även gått på chemical works och det kan jag rekomendera om man startar från noll. Men kan man endel så kanske man inte får ut lika mycket av det.
Har man pengar så är SAE säkert jättebra, jag diskuterade ganska länge med en kille från SAE på Utbildningsmässan här i gbg tills jag fick höra vad det kostade...då var det inget alternativ för mig längre.
Det finns utbildning i bollnäs, örebro och haparanda för er som senare vill komma in på piteå. |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Sara Menig

Registreringsdatum: 20 juni 2002 Inlägg: 1 Ort:
|
Postat: 26 jun 2002 14:27 Rubrik: utbildningar |
|
|
Jag måste hålla med Luzer när han rekommenderar Chemical Works, men jag vet inte om jag håller med om att ifall man vet "någonting" att man inte får ut så mycket av den?! Det är ju ypperligt att den börjar från början, men att den är basic är synd att säga, den blev i slutet mycket avancerad. Har man inte tidigare arbetat i en analog proffsstudio en längre tid, så kan man räkna sig helt som nybörjare. Jag har hållt på musik ända sedan jag kan minnas och hade tex assisterat i en studio i London innan jag gick kursen och kände att jag bara skulle borsta upp redan tidigare förskaffade kunskaper. Men jag blev mäkta imponerad av hur omfattande kursinnehållet var! Inspelning av musik innefattar så mycket mer än vad man kan tänka sig... Bra inlärningsmiljö tycker jag att det var också. Den funkade helt enkelt väldigt bra för mig.
Sara |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Luzer Major

|
Postat: 29 jun 2002 9:47 Rubrik: jag kanske gick kursen väldigt tidigt...eh ? |
|
|
| Sara -> Jag börjar bli nyfiken på när du gick kursen, jag gick för ganska precis ett år sedan och då var det ganska rörigt. Nu på senare tid har jag sett på deras hemsida att de fått mycket bra respons från andra som gått och det är ju kul. Men det strulade ganska mycket när jag var där och efterssom kursen är såpass dyr så är jag ganska kritisk. |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Gäst
|
Postat: 08 aug 2002 16:16 Rubrik: |
|
|
Jag har gått AED (Audio Engineer Diploma) på SAE och det enda negativa jag kan hitta med skolan är att den inte har öppet dygnet runt. Annars var utbildningen helt förträfflig. Är den inte studiemedelsberättigad nu också? Bra lärare och bra utbildningsplan.
Jag har nu jobbat i en studio i två år och ju längre tid jag varit här, ju mer har jag insett vilken enorm nytta jag haft av utbildningen.
I Piteå blir man ljudingenör och inte ljudtekniker. Tror att ni som blandar ihop dom två begreppen behöver titta igenom läroplanerna lite mer.
Jag har besökt flera SAE utomlands och blivit erbjuden jobb på två av dom. Jag jobbade hårt på skolan med bra betyg (procent) som följd och nu börjar det betala sig. |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Luzer Major

|
Postat: 08 aug 2002 19:19 Rubrik: piteå |
|
|
Så här står det på http://www.mh.luth.se/utbildning.asp?id=7 (ljudingengörsutbildningen i piteå på 80 p).
Efter första utbildningsåret är du behörig att söka jobb som ljudtekniker. Studerar du ytterligare ett år kan du ta examen som ljudingenjör. Du kan sedan fortsätta dina studier i ytterligare två år och avlägga kandidatexamen och magisterexamen i ljudteknik.
Alltså kan man utbilda sig till ljudtekniker om man bara väljer att gå första året. (fast vem gör det om man nu har kommit in ?!?) |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
pureh Menig

Registreringsdatum: 09 augusti 2002 Inlägg: 1 Ort:
|
Postat: 09 aug 2002 10:51 Rubrik: |
|
|
| ni som är ljudtekniker här vad har ni gått för utb.? eller är det många självlärda den hårda vägen? |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
gäst Gäst
|
Postat: 14 aug 2002 11:54 Rubrik: SAE |
|
|
| Eftersom jag följt diskussionen här om de olika utbildningar som finns för ljudteknik så tänkte jag bara säga att jag såg att SAE i Stockholm ska ha öppet hus den 24:e augusti. gå dit o kolla ni som är intresserade, det ska jag i alla fall |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
|