RadioUngaForskare.com
Radio Unga Forskares Community

Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper 
Inspelning av trummor...
Forumindex -> Ljudforum
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Erik Lindbergh
Gäst

InläggPostat: 19 mar 2002 16:08    Rubrik: Inspelning av trummor...

Hej

Hörde av en kille att när man spelar in trummor så ska
man för att få maximal attack i ljudet, synkronisera ljudet från rumsmickarna med när mickningen genom att ta en punkt i rummet, mäta av ståndet från varje enskild mikrofon till den punkten och med hjälp av delay "förflytta" ljudet dit för att få både ljudet från rumsmicken och närmicken att ljuda exakt samtidigt. Nån som hört nått liknande? Är detta brukligt? Vilken typ av utrustning behöver man?
Till överst på sidan
Phil
Gäst

InläggPostat: 19 mar 2002 16:09    Rubrik: RE: Inspelning av trummor...

Har aldrig gjort så här... det låter ju logiskt i första vevan, men sen kommer man ju ihåg vaför man har en rumsmik alls... nämligen för att få rummet. Det måste ju bli helt onaturliga effekter om rumsklangen kommer samtidigt som direktanslaget... men kanske blir det riktigt bra??

Låter däremot riktigt bökigt! Hur långt ifrån mikar man egentligen overhead t ex? Högst en meter ovanför eller nåt. Det som däremot är viktigt är att få så lirte fasförskjutning mellan alla mikar i trumsetet, o det är tillräckligt med arbete för att låta rumsmiken vara som den är. Det du behöver är ett bra delay, som du kan ställa millisekunder på. Räkna sen ut ljudets tid som det tar från setet till miken. Delaya sen DIRKTMIKARNA lika mycket som skillnaden du räknat ut. Om du delayar rumsmiken blir ju fördröjningen dubblad istället för borttagen. Med riktigt långt avstånd mellan rumsmik o trummor, så får du en trummis som spelar ur takt! :> Spelar du in digitalt kan du ju redigera rumsspåret och förskjuta det "åt vänster" så många millisekunder som behövs. Testa tricken o återkom gärna med resultaten!!!
Till överst på sidan
Erik Lindbergh
Gäst

InläggPostat: 24 mar 2002 18:29    Rubrik: Trummor och sånt...

Hej

Mitt förra inlägg var ganska rörigt. Ämnet kom upp då vi diskuterade prog metal bandet Meshuggah. Min vän som har avservärt mer erfarenhet av inspelnings teknik än mig, berättade
att tidsförskjutningen av mickarna användes för att få mer attack i trummorna på deras skivor. Han menade att det inte funkade med att bara rumsmicka vanligt för att rumsklangen skulle ställa till med problem och ljudet i trummorna blev för ofokuserat. et var vid detta tillfälle han berättade hur de bar sig åt. Vet inte hur pass sanningsenligt detta är, undrade bara om nån hade haft tidigare erfarenhet av det. Jag vet dock att Mesuggah oftast spelar in i alla fall trummorna analogt och kan inte förstå varför de skulle vilja tjafsa med en massa delay på detta sätt. Tyckte även jag att det lät verkligt rörigt och onödigt. Tack för svaret, skall prova att bara flytta filerna lite till "vänster" (Det borde ju bli samma sak). Tänkte tipsa om en site oxo. http://drumkit.toontrack.com är finns samplingar som är gjorda av toontrack i Umeå kallat drumkit from hell, det är Haake från Meshuggah som lirar trummor och CDs finns att köpa som funkar både med Halion och LM-4. Varje trumma är I stereo en rums mick och en när mic. Låter otroligt bra i mina öron, demos av låtar finns även att ladda ned där.

-Erik Linbergh
Till överst på sidan
Visa inlägg nyare än:   
Ljudforum Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet