| Föregående ämne :: Nästa ämne |
| Författare |
Meddelande |
BMV-Anders Gäst
|
Postat: 24 jun 2003 8:43 Rubrik: Mikrofoner igen |
|
|
Har experimenterat lite med olika mikrofoner till dator. Ingen av de PA-mickar som SHURE osv jag ha testat har kommit till sin rätt i datorn. Jag har ett vanligt Soundblasterkort LIVE och undrar vad mikrofonens impedans har för betydelse. De mickar som det står 600 ohm på get för "svag" signal in i ljudkortet. Och 600 ohm är ju standard. Andra mickar jag har testat, billigare med högre impedans ger starkare signal med mindre brus. Men då har de ju sämre kvalitet i övrigt. Alltså:
Har nån nåt tips på en bra mic som är anpassad att användas till ljudkort men utan preamp eller annan förstärkning mellan?
/Anders
anders@ullberg.com |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
MickePop Gäst
|
Postat: 01 jul 2003 12:00 Rubrik: Mikrofoner igen. |
|
|
Hej!
Om det är bra ljudkvalité på sång och tal du vill ha, så rekommenderar jag att skaffa en liten mixer eller mic-preamp. Behringer har mixers för under 1000:- och gör jobbet.
Det är nog svårt att hitta en mick som låter bra utan att ha någon som helst förstärkning före.
MVH
Micke |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Gäst
|
Postat: 02 jul 2003 20:14 Rubrik: |
|
|
om du skall syssla med inspelning digitalt så köp en apogee ljudkort till att börja med..
Shuremickar SM57 samt SM58 skall fungera utan problem.. |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Gäst
|
Postat: 02 jul 2003 20:15 Rubrik: |
|
|
ps. Behringer öppnar bättre mixers och lägger sämre elektronik i deras.. köp alltså inte behringer.. lycka till
om du inte tror mig så kan du då allt ta och göra som dem (alltså öppna och titta)
Mackie kan du köpa.. förförstärkarna är inte så bra men de behåller ljudkvaliten från en bättre preamp som du kanske köpt eller liknande.. |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
erik z Överbefälhavare

Registreringsdatum: 17 mars 2002 Inlägg: 201 Ort: Stockholm
|
Postat: 03 jul 2003 12:47 Rubrik: |
|
|
| Anonymous skrev: |
| Mackie kan du köpa.. förförstärkarna är inte så bra men de behåller ljudkvaliten från en bättre preamp som du kanske köpt eller liknande.. |
Vilken Mackie-mixer menar du? Jag har en gammal 1604 och de mikingångarna låter bra tycker jag.
Mvh
Erik Zalitis _________________ Jag svarar inte på mailfrågor längre, använd forumet! |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Walka Menig

Registreringsdatum: 27 juli 2003 Inlägg: 2 Ort:
|
Postat: 27 jul 2003 15:44 Rubrik: Mackie |
|
|
mackies små mixers (typ 1202) kanske inte står sig mot neve-preamps, men jag tycker absolut de håller sig för hemmabruk. De piskar defenitivt skiter ur behringers mixers i vilket fall. Men behringer har å andra sidan aldrig varit kända för sin kvalitet.
Jag rekomenderar att köpa separat mic-preamp och sedan använda en liten mixer för lyssning... |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Gäst
|
Postat: 30 jul 2003 3:38 Rubrik: |
|
|
tjena Erik.
Det beror på vad man jämför med såklart.. man hör ju inte vad som går in utan bara ut ..
Jag syftar på professionell inspelning, då är mackies inte så hotshot men det beror på hur kräsen man är.
men som Walka säger "Jag rekomenderar att köpa separat mic-preamp och sedan använda en liten mixer för lyssning..."
mackie behåller iaf kvaliten från en bättre pre-amp.. |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Freddie Gäst
|
Postat: 26 nov 2003 12:44 Rubrik: |
|
|
Om ni läser killens fråga igen så står det att han har ett Soundblasterkort LIVE-kort......allvarligt, jag tycker inte man märker nån skillnad då om du skulle ha ett Neve,neotek eller mackie bord......visst om jag fick välja skulle jag ta neve (kanske neotek) vilken dag som helst men om jag skulle köpa ett bord (till mitt Soundblasterkort LIVE) så skulle mackie gott duga!! Det gäller ju att "kedjans länkar" är lika starka överallt så ett neve-bord kontra Soundblasterkort LIVE känns inte riktigt som samma liga.
Mackie är för övrigt underskattat av "folk i branschen", det är ju bara att kolla på hur många klassiker som egentligen har spelats in med mackie (fast med bra inspelnings medier då förstås). |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
|