| Föregående ämne :: Nästa ämne |
| Författare |
Meddelande |
Per Gäst
|
Postat: 12 jul 2003 14:57 Rubrik: Högtalare till Audiophile 2496 |
|
|
| Hur kopplar man in högtalare till ljudkortet Audiophile 2496, och hur ställer man in ljudet via mixern? |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
erik z Överbefälhavare

Registreringsdatum: 17 mars 2002 Inlägg: 201 Ort: Stockholm
|
Postat: 12 jul 2003 16:28 Rubrik: |
|
|
Tjena
| Citat: |
| Hur kopplar man in högtalare till ljudkortet Audiophile 2496 |
Svaret är, det kan du inte...
Förklaring: ljudkortet har linjeutgångar som är till för att kopplas till förstärkare, bandspelare eller varför inte andra datorer.
Du måste alltså ha en förstärkare emellan eller aktiva högtalare (alltså högtalare med inbyggda förstärkare) för att få ut ljudet till högtalare.
| Citat: |
| och hur ställer man in ljudet via mixern? |
Dubbelklicka på Audiophiles ikon vid klockan längst ner till höger på skärmen. Dra upp lämpliga reglar. (Normalt masterregeln längst till vänster och linjeutgång 1/2)
Mvh
Erik Zalitis _________________ Jag svarar inte på mailfrågor längre, använd forumet! |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
dtox Menig

Registreringsdatum: 25 september 2003 Inlägg: 3 Ort: Jönköping
|
Postat: 25 sep 2003 23:50 Rubrik: Audiophile + högtalare |
|
|
Tvärtom !!
Det är inget som säger att man "MÅSTE" han någon typ av stärkare eller ett par aktiva högtalare !
Misstänker att Erik Z har vanliga datorhögtalare med sk. "Minitele" sladdar etc..
Audiophile korter har ju RCA portar så Erik Z behöver ett par "RCA" adaptrar eller vad det kallas.
T.ex RCA till Minitele osv...
Har själv kört med detta innan jag skaffade mig ett par aktiva högtalare.
EX:
Från början:
Dator > RCA/Minitele > Högtalare
När min stereo kopplades in:
Dator > Stereo "RCA" In> Högtalare
Och nu: Dator > Aktiva högtalare (RCA > TELE) |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
erik z Överbefälhavare

|
Postat: 26 sep 2003 19:01 Rubrik: |
|
|
Tjena
Jag har Audiophile 2496 hemma, och kör RCA-kontakter till stereon. Anledningen till att du måste förstärka signalen hänger på att linjesignalen som du har ut från ljudkortet är för svag för att driva en högtalare. Du kan konvertera från vilken kontakttyp som helst till vad som helst, du behöver fortfarande förstärka signalen på något sätt. Undantaget är om man sitter med aktiva högtalare, eftersom dessa själva hanterar förstärkningen.
Sen behöver du givetvis ingen förstärkare om du kopplar mellan enheter av typ ljudkort vidare till en bandspelare.
Mvh
Erik Z. _________________ Jag svarar inte på mailfrågor längre, använd forumet! |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Luzer Major

Registreringsdatum: 18 juni 2002 Inlägg: 85 Ort:
|
Postat: 26 sep 2003 20:48 Rubrik: ... |
|
|
...och om nu fallet hade varit så att Erik hade haft ett par små datorhögtalare med (eller utan) minitele anslutning...så hade även dessa säkerligen varit aktiva, om man nu får lov att säga så. Tror väl inte "steget" är så jäkla avvägt mot högtalarna, men det är ju högtalare å steg i samma låda iaf
Själv sitter man met ett crack Samson Servo 260 steg som tokglappar på utgångarna, så om någon är snorhaj på att laga slutsteg å bor i västra götaland kan ni ju posta ett mess... |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Gäst
|
Postat: 27 sep 2003 1:52 Rubrik: |
|
|
När jag kopplade via stereon så var det inga problem med "signalen".........
Körde direkt med :RCA > RCA utan några probs...... |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Gäst
|
Postat: 27 sep 2003 1:55 Rubrik: |
|
|
| Så svar: JA det går använda "Audiophile 2496" utan att behöva en "stärkare" av något slag ! Det gäller bara att ha rätt kontakter och sladdar mm. |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
erik z Överbefälhavare

|
Postat: 27 sep 2003 12:09 Rubrik: |
|
|
Du är medveten om att din Stereo innehåller en förstärkare, eller hur? _________________ Jag svarar inte på mailfrågor längre, använd forumet! |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
dtox Menig

|
Postat: 27 sep 2003 12:53 Rubrik: |
|
|
| Jo, men jag har även haft vanliga datorhögtalare kopplat till kortet utan probs..... |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Luzer Major

|
Postat: 27 sep 2003 13:34 Rubrik: |
|
|
| Anonymous skrev: |
| Så svar: JA det går använda "Audiophile 2496" utan att behöva en "stärkare" av något slag ! Det gäller bara att ha rätt kontakter och sladdar mm. |
Skulle bra gärna vilja veta vad det är för kontakter å sladdar... |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
dtox Menig

|
Postat: 28 sep 2003 0:13 Rubrik: Audiophile + högtalare |
|
|
Hej !
För enkelhetens skull så drog jag en slutsatts att Erik Z skall koppla sina datorhögtalare till Audiophilekortet !
Vanliga datorhögtalare har ju i regel sk. MINITELE kontakter.
Audiophile kortet har RCA-Hona portar. dvs. man måste omvandla
MINITELE till RCA etc.....Genom att skaffa en Minitele > RCA Hane
Skall han koppla till en stereo så brukar det oftast vara RCA även här (är det på min) !
Erik Z: Du beskriver inte hur det du skall koppla har för typ av kontakter hur de ser ut osv.
Men din lokala musikhandlare bör ha div. kablar mm. och en möjligheten att
hjälpa dig utan problem.
/Daniel |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Luzer Major

|
Postat: 28 sep 2003 14:27 Rubrik: |
|
|
| Nu är det ju så att det var inte Erik som ställde frågan. Utan det var Per. Jag tror att Erik är såpass insatt i detta så han vet liksom jag skillnaden mellan rca, tele och dom flesta andra kontakter, eftersom han är ägaren till forumet. (förlåt mig erik om jag svarar för dig). Så läs hela tråden nästa gång, det var ovanligt mycket missförstånd här. |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Freddie Gäst
|
Postat: 20 okt 2003 9:25 Rubrik: |
|
|
Suck!!!
Skriver detta så att alla som inte förstår dettta med förstärkning utav en signal!
Visst kan man ha en massa olika adapters från RCA,minitele,XLR,AES/EBU,S/PDIF osv men du måste ALLTID förstärka en signal som är på linjenivå, dvs den signalen som kommer ut ifrån tex ett ljudkort. Sen att alla ni har fått ljud "utan" förstärkning när ni har kopplat via stereon är ju helt magiskt......eller? Svar: nej eftersom er stereo har en förstärkare i sig, annars skulle ni ju inte höra något när ni tex stoppar i en CD-skiva.
THE END |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
|