| Föregående ämne :: Nästa ämne |
| Författare |
Meddelande |
Jonny dt Gäst
|
Postat: 29 jan 2003 23:43 Rubrik: Radiostudio |
|
|
Hej.
Jag skulle vilja köpa en helt komplet radiostudio, I mindre skala dock. Typ närradiostudio. Mixerbord anpassat för radio med regelstart m.m., 2-3st CDspelare som funkar med reglestarten, en Dat-bandare, möjlighet att koppla in en dator, sändningslampor, osv osv...
Men vart köper man sånt???
Finns det nån som skrädarsyr?
Eller får man söka reda på del för del? |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
cpt.zazze Menig

Registreringsdatum: 17 februari 2003 Inlägg: 1 Ort:
|
Postat: 17 feb 2003 19:13 Rubrik: |
|
|
| vill oxå veta detta...även vart man kan tjacka det och hur mycket det kostar? |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
erik z Överbefälhavare

Registreringsdatum: 17 mars 2002 Inlägg: 201 Ort: Stockholm
|
Postat: 19 feb 2003 23:03 Rubrik: |
|
|
Hej
Jag kan iofs ha fel, men jag har aldrig hört talas om en radiostudio som man köper i ett stycke. Antingen handplockar man delarna och bygger själv (jobbigt, men kul!) eller så hyr man in proffs (dyrt!) Radiomixers finns att köpa, eller så kan man köpa modifieringar till ett existerande bord. Radio Sydvästs gamla SAC 200 verkar finnas i alla möjliga varianter beroende på vad man har den till.
Ett försök att höfta till med priser:
En bra FM-sändare på 20-30 watt (Närradio, innerstadstäckning) kostar mellan 25.000 - 40.000. Släng på 20.000 för mixern (för riktiga radiomixers talar vi kanske 100.000 eller mer) och 10.000 för en kompressor/limiter. Lägg på studioutrustning för 50.000 kronor. Det är bara riktvärden. Finns det pengar, kan man köpa mycket bättre grejer och kanske bygga en riktig talstudio. _________________ Jag svarar inte på mailfrågor längre, använd forumet! |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
starksenap Korpral

Registreringsdatum: 28 april 2003 Inlägg: 16 Ort:
|
Postat: 11 aug 2003 2:18 Rubrik: |
|
|
ngn som vet vad radiolicensen kostar?
eller är det kanske gratis? _________________ MVH. Johannes Björklund |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
erik z Överbefälhavare

Registreringsdatum: 17 mars 2002 Inlägg: 201 Ort: Stockholm
|
Postat: 11 aug 2003 8:49 Rubrik: |
|
|
Radiolicenser kan man inte köpa hur som helst. Närradiolicenser "är gratis" fast normalt ges det bara ut en frekvens per ort. I Stockholm finns det sex stycken eftersom Stockholm är såpass stort. En närradiofrekvens är menad att delas av de tillståndshavare som finns på orten. Normalt bildar dessa en "närradioförening" som sköter sändningstider, teknik och ekonomin.
För privat reklamfinansierad lokalradio gäller idag att regeringen säljer ut koncessioner till högstbjudande. Av politiska och tekniska skäl görs detta relativt sällan. Lokalradiofolket har klagat på hur dyra dessa är och säger att det är en stor anledning till att det inte går att få lönsamhet i PLR (Privata Lokalradion) Sant eller inte, så visar de flesta PLR-stationer på dåliga resultat.
Mvh
Erik Zalitis _________________ Jag svarar inte på mailfrågor längre, använd forumet! |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
bakke Furir

Registreringsdatum: 14 september 2002 Inlägg: 21 Ort: Sandviken
|
Postat: 31 aug 2003 3:49 Rubrik: |
|
|
Jo, det finns några företag som säljer färdiga studiopaket. De jag känner till är Broadcast Warehouse (engelskt företag, http://www.broadcastwarehouse.com ) eller NRG Supply ( http://www.nrg.se ).
Jag skulle dock satsa på en studio med bara en dator, mixer och 2 - 4 mickar om jag skulle bygga upp en helt ny radiostudio. Då kommer du antagligen undan billigare än vad du gör om du ska ha en traditionell radiostudio, det beror lite på hur avancerad datorn ska vara och vilka program du väljer till datorn. _________________ Lyssna på min musik!
http://www.mp3.com/bakke |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
|