|
RadioUngaForskare.com Radio Unga Forskares Community
|
| Föregående ämne :: Nästa ämne |
| Författare |
Meddelande |
Kantorn Gäst
|
Postat: 29 jul 2003 12:15 Rubrik: NI-kontakt som mjukvarusampler! |
|
|
Jag har jobbat med Cubase SX sedan mitten av mars 2003 och trivs fruktansvärt bra med det. (Har haft Cubase VST Score 5.0 tidigare innan uppdateringen). I samband med uppgraderingen till Cubase SX så kompletterade jag med NI-kontakt som ett utav VST-instrumenterna. Det är nog det bästa val jag någonsin har gjort.
Halionsamplern som många av mina bekanta jobbar i är förvisso bra men Kontakten är strået vassare. Halion är mer lättöverskådlig och suger inte lika mycket kraft från RAM-minnet som en NI-kontakt gör. Men eftersom NI-kontakt är numer utrustad med s.k. DFD-streaming d.v.s. (Direct From Disc-streamning) den laddar samplingarna direkt ifrån hårddisken utan att belasta ramminnet nämnvärt (enkelt förklarat). På såsätt så är den helt guld värd att jobba i, men se till att ha rikligt med RAM-minne när ni kör igång NI-kontakt som ett integrerat mjukvaruinstrument i Cubase SX, Cakewalk Sonar eller vilka musikprogram ni nu använder er av.
Det finns nackdelar att jobba bara digitalt med Cubase och allt vad VST-instruemnt heter på så sätt att den ANALOGA känslan försvinner även om det finns bra plugins som skall imitera eller simulera den varma analoga rörkänslan i musiken. Jag har pratat med några som slår ett stort slag för den digitala frammarschen att snart eller mycket snart så kommer du att kunna jobba med såpass bra analoga- och rörsimuleringar i form av plugins att du inte märker skillnaden i en slutmix på vad som är digitalt och analogt.
Som svar gav jag att det hänger inte bara på själva ljudet utan det är faktiskt de gamla rullbandarna och dem riktiga rörpreamparna som du kan ta på, ratta på fysiskt o.s.v. Det är ju som en helhet. Det är ju för intet att många stora artister som vill ha närhet i sina produktioner sitter först och spelar in på en "STUDER"-bandare och sedan tankar över det i PRO TOOLS eller ngt liknande för att lättare kunna sitta och redigera det i form av klippa-, klistra-tekniken. På så sätt så får man ju den analoga känslan kvar.
Det blir ju två typer av inspelningsfaser som jag ändå tror är värt att göra för att behålla detta varma sköna ljud. Innan jag började med hårddiskinspelning så hade jag min första porta FOSTEX X-28. Jag plockade fram den för några veckor sedan för att provspela in en akustisk slide-gitarr och sång med munspelspålägg. Jag lade in samma låt i Cubase SX med samma rörmikrofoner och rörpreamps för att både Cubase och Fostex X-28 skulle ha samma förutsättningar.
Jag blev förvånad att det lät sådan god värme ifrån Fostexen jämfört med Cubase SX som ändå jobbar brusfritt i 24 bitars upplösning. Det förkommer ju ändå brus i Fostexen fastän DBX-filtret är inkopplat men det bruset tillhör musiken på något sätt. Det finns ju en simulerat brusfunktion i Cubase (endast SX, ej SL) som kan simulera samma brus men det hjälpte inte på samma sätt. Den analoga biten är ändå grunden till ett bra sound.
Hälsningar från en som blandar analogt och digitalt. |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
|
|
Ljudforum |
Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
|
| Sida 1 av 1 |
|
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet Du kan inte svara på inlägg i det här forumet Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet Du kan inte rösta i det här forumet
|