|
RadioUngaForskare.com Radio Unga Forskares Community
|
| Föregående ämne :: Nästa ämne |
| Författare |
Meddelande |
Gäst
|
Postat: 26 aug 2003 15:10 Rubrik: Mixerbord och ljudkort till portabel Dell? |
|
|
Hej!
Jag tänker satsa på ljudredigering på min egen dator hemma för att göra radioprogram åt SR.
Datorn jag har är en portabel Dell av senaste snitt (D800)och till den tänkte jag införskaffa Adobes Audition (fd Cool Edit Pro) för redigeringsjobbet. Jag behöver också köpa ett mixerbord och ett ljudkort och av denna anledning behöver jag några råd om detta.
Behöver alltså förslag på lämpliga mixerbord och ljudkort samt tips och råd om vad jag ska tänka på för att undvika (dyra) misstag.
De radioprogram jag ska göra är huvudsakligen talprogram inblandad musik.
Tacksam om någon kan bringa lite upplysning om detta.
Ola |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
erik z Överbefälhavare

Registreringsdatum: 17 mars 2002 Inlägg: 201 Ort: Stockholm
|
Postat: 26 aug 2003 20:10 Rubrik: |
|
|
Några korta funderingar:
1) Skaffa ett ljudkort med USB-utgång. Då kan du på bästa sätt koppla ljudkortet till den bärbara. De inbyggda kortet är kass på alla bärbara jag sätt.
... Eller skaffa en mikrofonförstärkare med USB
Den senaste mik-förstärkaren från Apogee har en USB-kontakt. Fast den kostar stålar.
2) Mixer? Behövs det egentligen? Cool Edit Pro (Adbobe Audition) har multikanalsfunktioner så det räcker.
3) Mixer? Tja, jag gillar Mackies småmixers, men egentligen behöver du en mixer med lågt brus, bra reglar och "headroom". En annan fundering är väl en liten digitalmixer. Med en sådan, kan du göra hela inspelningskedjan från mick till media digitalt.
Bara några lösa funderingar. Vilken väg du väljer beror främst på en avvägning mellan pengar, kvalitékrav och smidighet.
Jag löste det hela såhär för bara några dagar sedan:
En Fostex MR-8, digitalporta. Den spelar in på minneskort och har en USB-kontakt. Ljudkvalitén är godkänd för enklare bruk, men riktigt smidigt att koppla in hemma och tanka över i wav (16bit, 44,1 KHz)
Mvh
Erik Zalitis _________________ Jag svarar inte på mailfrågor längre, använd forumet! |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Gäst
|
Postat: 28 aug 2003 13:29 Rubrik: |
|
|
Tack för svaren.
Varför mixer? Man behöver ju spela in från flera ljudkällor, mick, CD, MD, osv. Vad jag har förstått krävs det en mixer för att "få ihop det" på bästa sätt. Men menar du att man kan klara sig utan mixer när man har Adobe Audition?
Ljudkort med USB-utgångar. Kan du nämna några med detta? Det är väl smidigast om man kan ha en hel digital kedja, antar jag. Men vad ungefär kostar de saker du nämnde i förra inlägget?
Fostexen, säger du, har en ljudkvalitet som är godkänt för enklare bruk. Kan du utveckla det lite mer..
En avvägning mellan pengar, kvalitet och smidighet avgör säger du. Jag vet inte riktigt hur jag ska förklara mina behovt. Men jag försöker så här:
Kvalitet: Jag ska producera program med tal kompletterad med musik i "riksradiokvalitet".
Smidighet: Jag kommer ibland (1 gång/månad) att vara ute på resa och behöva redigera programmen. I övrigt sitter jag hemma.
Pengar: Mellan 4 000-8 000 hade jag tänkt lägga på utrustning som kompletterar datorn så att den blir en "ljudstudio". Den summan tänkte jag lägga på ljudkort, mixer och annan dylik utrustning. Program o dator har jag ju redan.
Tack för ditt engagemang och dina råd!
Ola |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
|
|
Ljudforum |
Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
|
| Sida 1 av 1 |
|
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet Du kan inte svara på inlägg i det här forumet Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet Du kan inte rösta i det här forumet
|