RadioUngaForskare.com
Radio Unga Forskares Community

Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper 
Överföring från ex. MD till dator - möjligt?
Forumindex -> Ljudforum
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
kamfore
Menig
Menig

Registreringsdatum: 08 december 2002
InläggPostat: 12 jan 2004 0:29    Rubrik: Överföring från ex. MD till dator - möjligt?

Hade tänkt köpa en NetMD för att använda till inspelninag av bl.a intervjuer.
Vad jag kan läsa mig fram till är det bara möjligt att föra över ljudfiler från datorn till NetMD:n, och inte tvärtom.

Finns det någon annan hårdvara som går använda sig av?
Vill helst kunna ansluta enheten för att ladda över rill redigeringsdatorn.
Till överst på sidan
Användarens profil Besök användarens hemsida
erik z
Överbefälhavare
Överbefälhavare

Registreringsdatum: 17 mars 2002

InläggPostat: 12 jan 2004 14:37    Rubrik:

Hej

Jag har köpt en Porta, Fostex MR-8 som lagrar ljudet på ett minneskort. Den klarar av att föra wav-filer i båda riktningarna. Som intervjulösning fungerar den. Däremot är ingångsnivåerna en smula låga, men det blir bra ljud ändå. En nackdel är att den är en smula otymplig jämfört med en minidisk. Jag har också köpt till 512 MB minne, vilket ger en inspelningstid på >90 minuter en kanal mono.

Mvh
Erik Z
Gäst

InläggPostat: 21 jan 2004 23:14    Rubrik:

Vad jag har hört så skall det inte gå att skicka i båda riktningarna med en net-MD
Till överst på sidan
bakke
Furir
Furir

Registreringsdatum: 14 september 2002

InläggPostat: 23 jan 2004 1:59    Rubrik:

Anonymous skrev:
Vad jag har hört så skall det inte gå att skicka i båda riktningarna med en net-MD

Helt rätt!

Jag gjorde misstaget att köpa en Net-MD för något år sedan. Jag hade tänkt använda den som reportagemaskin och tog för givet att man kunde skicka inspelningarna via USB till dator, men det fungerar inte!

Så nu använder jag den som reportagemaskin, men måste ändå kopiera materialet i realtid före jag kan redigera det.
Luzer
Major

Registreringsdatum: 18 juni 2002
InläggPostat: 28 jan 2004 22:08    Rubrik:

Är ju kass på MD men funkar inte usb grejen (digitalt då misstänker jag) så får du väl köra analogt. Ta korta sladdar bara, inte över 2m så tror jag inte du hör någon skillnad i kvalitetsförlust. Jag trodde Md hade en vanlig digital utgång (och ingång) spdif eller nåt. Men det är bara usb som gäller alltså ?
Till överst på sidan
Pysen
Gäst

InläggPostat: 01 feb 2004 16:39    Rubrik: Överföring från ex. MD till dator - möjligt? (=Ja i realtid)

Luzer skrev:
Är ju kass på MD men funkar inte usb grejen (digitalt då misstänker jag) så får du väl köra analogt. Ta korta sladdar bara, inte över 2m så tror jag inte du hör någon skillnad i kvalitetsförlust. Jag trodde Md hade en vanlig digital utgång (och ingång) spdif eller nåt. Men det är bara usb som gäller alltså ?

Som sagts tidigare så är det så att Net-MD inte går att flytta över ljud(-filer) från MDn till datorn. Däremot går det utmärkt att flytta över ljudfiler från datorn till MDn. Problemet löses inte med hjälp av USB-kontakter-/sladdar utan systemet klarar helt enkelt bara av att flytta filerna åt ett håll (dator->MD). Självklart går det att spela över ljud från MD till datorn men då enbart i real-tid.

Däremot har framför allt iRiver kommit ut med Mp3-spelare med hårddisk och med inspelningsfunktion. Inspelning kan bland annat göras med såväl inbyggd mikrofon som med externt ansluten mikrofon. En annan finess är, vad jag förstår (har inte testat det utan bara läst om spelarna) med detta är att man kan flytta över filer åt båda hållen utan att behöva spela upp ljud i realtid.

Vad jag dock inte vet är om vilken kvalitet det inspelade ljudet får och därför undrar jag om det är någon som har provat dessa iRiver-spelare och som kan ge något besked ljudkvaliteten och hanterbarheten i allmänhet.

Till överst på sidan
Visa inlägg nyare än:   
Ljudforum Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet