| Föregående ämne :: Nästa ämne |
| Författare |
Meddelande |
Adam Gäst
|
Postat: 05 okt 2003 17:25 Rubrik: Inspelning av gitarr |
|
|
| Hej vad behöver man för effekter för att få det feta gitarrljudet som tex In Flames m.fl har? Med vad spelar man in gitarren med (märke av mic etc)? |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Luzer Major

Registreringsdatum: 18 juni 2002 Inlägg: 85 Ort:
|
Postat: 06 okt 2003 13:17 Rubrik: |
|
|
För att få det ljudet som In Flames har...behöver du:
- Samma gitarr som gitarristen spelar med.
- Samma gitarrist som spelar på gitarren.
- Samma gitarrförstärkare.
- Samma mik.
- Samma mikpreamp.
- Samma inspelningsmedium.
Lite överdrivet Men kortfattat har jag lärt mig att det är lätt att få ett bra ljud (oavsett instrument) om du har bra instrument och bra musiker. Du kan inte ta en halvsketen gura och nån 500 kroners mik och räkna med att man kan skruva och lägga på effekter för att få samma ljud som en proffsig inspelning. Nu har jag juh inte hört just den guran som du vill ha fram, men detta var bara ett litet tips, det är många delar som spelar in...i dubbel bemärkelse. |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Knet Gäst
|
Postat: 07 okt 2003 0:24 Rubrik: |
|
|
| en sak jag inte hajjar...varför vill man ha lika ljud som andra? Är det inte roligare att hitta ett eget ljud som låter bra? |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Thomas Gäst
|
Postat: 18 nov 2003 10:05 Rubrik: Gitarr inspelning |
|
|
Hej,
För att spela in gitarr bra behöver du antingen en effektbox som simmulerar högtalare"högtalarsimmulering" eller en mick och en gitarrförstärkare.
Den vanligaste micken för att spel in gitarr heter Shure MS57 och kostar ca 1000:-
Annars kan man använda en Behringe v-amp gitarreffekt som innehåller både högtalar simmulering och förstärkar simmulering.
Pod line6 är en liknande låda som kostar lite mer, ca 3000:-
/Mvh Thomas |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Thomas Gäst
|
Postat: 18 nov 2003 10:09 Rubrik: Gitarrinspelning del 2 |
|
|
De flesta skivor spelas in med många gitarrer!
Spela in samma sak två gånger och lägg det ena i höger kanal och det andra i vänster!
Om du lyssnar på en skiva och tycker det låter bra så tänk på att bas+gitarr blir helt annat än enbart gitarr!
Ofta spelar man i stämmor på skiva, dvs man spelar flera olika saker med olika gitarrer samtidigt.
Två olika gitarrister mes exakt samma saker låter olika! speltekniken påverkar mer än man tror!
/mvh Thomas
axis_f@hotmail.com |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
coleoptero Gäst
|
Postat: 18 apr 2004 23:56 Rubrik: billigast way. |
|
|
Hej på dej.
Download amplitube.It"s the best virtual amplifier ever made. You can choose 6 models of tube amplifier,and choose the most classics guitar effects like reverb, delay,wah wah,flanger and overdrive.
chao. |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
|