| Föregående ämne :: Nästa ämne |
| Författare |
Meddelande |
Jo0oHaN Gäst
|
Postat: 13 okt 2003 22:45 Rubrik: micka förstärkaren eller inte..? |
|
|
ska skaffa en liten studio till datorn nu. tänkte köpa ett M-audio Audiophile 2496 ljudkort och en 800 kronors mixer. Ska i första hand spela in el-gitarr. Men vad är lämpligast? Att micka upp min Peavey Bandit ll eller koppla förstärkaren direkt till mixern?
tack/johan |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
nisse Gäst
|
Postat: 14 okt 2003 9:31 Rubrik: |
|
|
| det beror på va du är ute efter alla förstärkare har ett visst ljud i sig själva och om du vill ha jusst det ljudet så är det bara att micka upp förstärkaren och då kan man expremitera med att rikta micen lite olika för att få olika ljud jag skulle rekomedera att du riktar micen mot menbranets mitt och låter micens "kant" hamna vid högtalarens upphängning. om du i stället linar in förtärkaren får du troligen ett ganska tort ljud lycka till |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Luzer Major

Registreringsdatum: 18 juni 2002 Inlägg: 85 Ort:
|
Postat: 15 okt 2003 16:43 Rubrik: |
|
|
Ett tips är att du gör både och !
Dvs du spelar in 2 kanaler och sedan kan du lyssna i efterhand vilket du tyckte lät bäst, och även mixa dom två kanalerna. Har du dessutom en DI-box så kan du plocka 3 kanaler på samma gång. Du drar in elguran i boxen, där splittar du den och tar även en ren signal in i datorn. Sedan kan du med olika plugins tex Amp-Farm lägga på olika sorters dist i efterhand. + att du kör från diboxen till förstärkaren och mikar upp denna + linar förstärkaren.
Har du inga kul distpluggar så kan du juh alltid ta den rena signalen (från diboxen) och trycka ut till förstärkaren i efterhand och lägga på disten, och mika upp, så kan man skruva en hel dag på förstärkaren om man vill, fast med exakt samma slinga du spelar på guran...dvs från datorn
Man kan experimentera hur mycket som hellst. |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
|