RadioUngaForskare.com
Radio Unga Forskares Community

Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper 
Utbildning
Forumindex -> Ljudforum
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Don
Gäst

InläggPostat: 13 okt 2003 15:37    Rubrik: Utbildning

Det finns flera utbildningar som ger de kunskaper som behövs. Jag håller med några tidigare inlägg som påpekade att man blir inte ljudtekniker på några veckor, det kräver år av ihärdigt tränande och övande. Sverigefinska folkhögskolan i Haparanda (www.svefi.net) erbjuder en bra grundutbildning som dessutom ger de kunskaper som behövs för att söka till Piteå.
Det som jag, personligen, tycker utmärker en bra utbildning är tillgången på studiotid. Fördelarna med bl a Haparanda och Piteå är att det aldrig är stängt till studio och kontrollrum. Det går att spela in & mixa dygnet runt. Flera andra utbildningar ger inte den möjligheten och då missar man mycket "hands-on" erfarenhet. Dessutom bör man kolla in vad det är för utrustning som finns, inte bara inspelningsmässigt utan även kringutrustning, mikrofoner, effekter o dyl. Även om det är bra utrustning att spela in och mixa på, är det så att en dålig mikrofon är en dålig mikrofon. Det är bra med erfarenhet om dåliga mikrofoner också, men har du inga bra dito att jämföra med vet du inte hur det kan låta. Det bästa sättet att kolla om utbildningen är bra är att hitta personer som har läst utbildningen innan och höra vad de tycker.
Det är naturligvis så att om en utbildning har en hemsida med citat från elever som har gått kommer de inte att lägga ut kommentarer som "Det var ren j***a dynga", då det inte skulle premiera utbildningen. Alla såna citat kan tas med en nypa salt. Det finns alltid nöjda och mindre nöjda elever på alla utbildningar.
Jag har själv läst både i Haparanda & i Piteå och kan bara säga att det var väl investerade år. Det kan tyckas vara svårt att komma in men som jämförelse kan jag påpeka att det är 1400 som söker till scenskolan i Stockholm och 12 som kommer in. Det kan ta några år av ihärdigt sökande men tillslut brukar det ge med sig. Numera tar dessutom Piteå in 5st på betyg, så det ökar möjligheterna att komma in om man inte kan det som behövs på provet. Det har varit mycket diskussioner kring Piteås antagningsprov och jag kan bara instämma i att de tar för lite på ljudteknisk bakgrund. Det finns även levande exempel på att man kan slå sig fram bakvägen och sedan börja direkt på 2:a året i Piteå. En nackdel med antagningarna på betyg är att antalet avhopp från linjen har ökat markant.
Till överst på sidan
Visa inlägg nyare än:   
Ljudforum Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet