RadioUngaForskare.com
Radio Unga Forskares Community

Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper 
Från porta till dator
Forumindex -> Ljudforum
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Sandra
Gäst

InläggPostat: 10 nov 2003 18:52    Rubrik: Från porta till dator

har en Fostex dmt8 och undrar om jag kan få dessa inspelade kanaler in i datorn
och redigera dessa kanaler separat i något ljudredegerarprogram.
om det går vad behövs..
har kört från stereo out från portan och line in på datorn men det blir alla samtliga kanaler
till ett stereo spår. det finns även optics out på portan kan man använda den??
om nogån vet svara gärna....
Till överst på sidan
Luzer
Major

Registreringsdatum: 18 juni 2002
InläggPostat: 15 nov 2003 22:19    Rubrik:

Jag har kollat efter info om din porta men hittar inte så mycket. Jag tror att det blir ganska meckligt att ta in alla kanaler i datorn. Vad jag har förstått så har du dels en analog stereo utgång och dels en optisk spdif (också stereo) digital utgång. Det du borde kunna göra i portan är att patcha ut 2 kanaler åt gången. Antingen via den digitala utgången (då måste du ha en digital spdif ingång på ditt ljudkort på datorn) och spela upp 2 kanaler åt gången från portan och vidare in på datorn. Dvs du får göra detta 4 ggr för att få över alla åtta spår. Har du ingen spdif ingång på datorn så får du ta den analoga stereo utgången istället. För att överhuvudtaget kunna synka detta senare i datorn rekomenderar jag att spela in tex 4 statiska slag, tex trumpinnar mot varandra, inräkning, på slutet på alla 8 spåren (eller början om du har plats) som du sedan kan använda för att synka alltihopa.

MEN, det bästa vore om den optiska utgången du pratar om är en adat utgång, då kan du föra över alla 8 kanaler via den in i datorn. Vilken igen naturligtvis kräver ett ljudkort med en adat optisk ingång. Men som jag sa, jag vet inte vilken typ av utgång du har på portan, men jag misstänker att det är stereo digitalt ut. Vill du använda din vanliga stereoutgång så får du antingen patcha på nåt vänster (som man kan göra "virtuellt" i dom flesta portor) ut först kanal 1 till left och 2 till right...sedan 3 till left och 4 till right osv. Om det inte går att patcha så kan du ju alltid muta alla kanaler utom 1 och 2, sedan panorera dessa fult ut åt var sitt håll.
Till överst på sidan
Användarens profil Besök användarens hemsida
Gäst

InläggPostat: 28 nov 2003 15:02    Rubrik:

Jag brukar använda den optiska utgången och synca med midi när jag för över trumspår från trummisens porta, det funkar utmärkt men det tar ju ett tag att föra över en kanal åt gången. (alternativt två åt gången om du panorerar dem)
Till överst på sidan
Luzer
Major

Registreringsdatum: 18 juni 2002
InläggPostat: 01 dec 2003 20:12    Rubrik:

Precis. Om din porta stöder MTC (Midi Time Code) så kan du enkelt synka via midi med datorn (din dator måste givetvis också ha midiingång). Du får göra det flera gånger men det blir ju synkat automatiskt.
Till överst på sidan
Användarens profil Besök användarens hemsida
Visa inlägg nyare än:   
Ljudforum Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet