|
RadioUngaForskare.com Radio Unga Forskares Community
|
| Föregående ämne :: Nästa ämne |
| Författare |
Meddelande |
DaddyBass Gäst
|
Postat: 10 dec 2003 10:29 Rubrik: Hemstudiofrågor |
|
|
Spelar i ett band normalt och har "allt" för detta stående dvs instrument, mickar, mixerbord (16-4-2, analogt), osv. Skulle vilja kunna spela in och funderar på att köpa en porta men-Vad behövs? Hur redigera?(Har givetvis en dator med hyfsad effekt/lagringsutrymme men inget program för ljudeditering)Vilken porta?
Med eller utan brännare? Förstår att denna fråga har varit uppe OFTA men är inne för första gången och hittar inte de svar jag söker så.......
Tack på förhand/H |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Freddie Gäst
|
Postat: 02 jan 2004 11:25 Rubrik: |
|
|
Tjena!
Det är dumt att köpa en porta om du har en hyfsad dator. Som jag ser det finns det två alternativ:
1. Köp M-audios ljudkort Audiophile som låter fruktansvärt bra för den peng det kostar, tror att det idag ligger på 1.600 spänn! Då får ni iofs bara två analoga in och ut men om ni ska spela in "live" så är det inga problem eftersom ni har ett hyfsat stort mixerbord. Det som tillkommer är ju då inspelningsprogrammet och där är det jättesvårt att ge tips om vad man skall köpa, själv kör jag med Logic, ProTools och Nuendo och det fungerar utmärkt för mig. Men det finns ju många andra som har kommit upp sig rejält nu också såsom Samplitude osv. Köp lite ljudtidningar o kolla (tex Studio, MM osv)
2. Om ni har lite mer pengar så rekommendar jag Digidesign Digi 002 (i rack), kostar dessvärre upp mot en 15 tusen men det är det "budgetkort" som låter bäst idag tycker jag.....dessutom så är micpreamparna riktigt bra!! Programmet ProTools LE 6.1 medföljer dessutom som i mina ögon (öron) är det bästa programmet att jobba i.......men det är en smaksak!
Det finns ju andra kort med många analoga in och ut som ligger lite bättre i pris tex C-port 2000 och 3000 från Hoontech, dom låter helt okej för 5.000 spänn och då har ni 8 in och ut. Tyvärr så är det ganska hög latency på dom korten så det är svårt att lyssna efter band. Jag har för mig att man får en liten version av Logic med dom korten vilket gör dom ännu mer prisvärda!
Lycka till!!!
/Freddie |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
|
|
Ljudforum |
Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
|
| Sida 1 av 1 |
|
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet Du kan inte svara på inlägg i det här forumet Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet Du kan inte rösta i det här forumet
|