niel_ Gäst
|
Postat: 29 dec 2003 4:20 Rubrik: Varför pajar hårdvara för mig? |
|
|
Jag känner mig maktlös p g a min okunnighet just nu.
När jag tidigare kopplade in en balanserad mick, eller ett litet Monacor MMX-4 4-kanaligt Micromixerbord (utan micpreamp tror jag), i mickingången på mitt ljudkort, så "hängde" sig ljudkortet. Det började brumma och låta förjävligt helt enkelt, och det märkliga var att detta var ur wavedelen. Stoppade jag waveuppspelningarna så slutade det, men wavedelen slutade funka helt, tills jag bootade om.
Detta problem får jag inte om jag kopplar in en mick av 10-kronorstyp som man brukar få med datorpaket och liknande (tror det kan va en kondensatormick). Då funkar allt bara fint.
Och nu, efter att ha lekt med detta mixerbord, och även provat köra mickar direkt in i ljudkortet, så har SCSI-kortet lagt av. Efter att ha ryckt ut CD och brännare ur det, så bootade emellertid datorn.
Jag har tidigare beskrivit problem med brum och liknande i och med att jag har ett Matrox G450 eTV i datorn med TV-tuner, och datorn kopplad till förstärkare, som också är kopplad till TV.
Jag misstänker att jag skickar strömspikar genom hårdvaran eller liknande när jag trycker in dessa just balanserade mickar av någon anledning. Kablarna till dessa har dock alltid varit obalanserade.
Vad gör jag för fel? Om hårdvara lätt pajar av denna anledning så borde man ju ha hört talas om det tycker jag. Mitt ljudkort är nått lagom kasst Vortex som jag har tillfälligt efter att mitt SB Live pajat av liknande anledningar. Med det kortet i så bootar inte ens Windows... |
|