RadioUngaForskare.com
Radio Unga Forskares Community

Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper 
Vad behöver jag?
Forumindex -> Ljudforum
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Joel
Gäst

InläggPostat: 22 okt 2003 15:22    Rubrik: Vad behöver jag?

Jag tänkte försöka bygga upp en liten hobbystudio med betoning på musikinspelning. Jag har en aningen (-läs ytterst) begränsad budget...
Jag ämnar troligtvis använda Cubase.

Jag har fixat en gammal PowerMac G4 (första generationen) med scsi kort i. Ska jag köra OS9 (med Cubase VST) eller OSX (med Cubase SL/SX)?
Bör jag ha scsi-hårddisk eller firewire?
Vad behöver jag för ljudkort? (Jag vill kunna spela in trummor =ca 7-8 mikar samtidigt)
Behöver jag ett mixerbord?
Behöver jag något slags midiinterface för att kunna styra och spela in midi på en synt?

Jag vore ytterst tacksam någon kan hjälpa mig med svar på (åtminstone några av) dessa frågor.
Alla tips uppskattas!
Till överst på sidan
maxmix
Gäst

InläggPostat: 25 okt 2003 2:17    Rubrik:

Vad jag vet så är Cubase SX/SL mer krävande än VST pga. nytt gränssnitt m.m, du bör kanske tänka över det först innan du avgör. "Smaken är som baken...." jag har provat båda men kör nu med endast SX därför att det är nyare och mer tilltalande för MIG.
Vad jag vet så är Firewire snabbare än scsi och dessutom så kräver den inte någon processorkraft, tror dock att den är dyrare.
Om du ska spela in trummor så finns det en hel del saker du bör tänka på. För det första om du nu har ett ljudkort så krävs det väldigt mycket processorkraft att spela in på 7-8 kanaler samtidigt. Sen kostar även ljudkort med så många ingångar ganska mycket pengar, detta varierar från företag till företag. Alternativ två är att köpa en mixer istället och sedan med hjälp av den panorera ut trummorna i den position du vill ha dem (stereo) och skicka masterutgången från mixern i till datorn för inspelning. I detta fall så behöver du bara en stereoingång, vilket de flesta ljudkorten har.
Om du ska kunna styra Vsti i ett sequencerprogram med din externa synt måste du ha ett midiinterface för att signalerna skall kunna kommunicera med datorn. Samma gäller om du vill spela upp ett midispår från dator men använda den externa syntens ljud.
Till överst på sidan
Gäst

InläggPostat: 28 nov 2003 14:49    Rubrik: Re: Vad behöver jag?

Joel skrev:

Vad behöver jag för ljudkort? (Jag vill kunna spela in trummor =ca 7-8 mikar samtidigt)
Behöver jag ett mixerbord?
Behöver jag något slags midiinterface för att kunna styra och spela in midi på en synt?

Skulle rekommendera att du köper ett STAudio DSP2000 C-Port. Det kostar 4000kr på jam.se och har 8 analoga in/ut och 2 digitala in/ut samt ett midi-interface(2 ut 1 in). Det kortet fungerar utmärkt och du får väldigt mycket för pengarna. Det finns dock bara drivrutiner till OSX så där får du isåfall ingen valmöjlighet, men jag tycker inte att OS9 är något alternativ egentligen.
Kortet har dock bara 2 mic-preams vilket innebär att om du ska mica upp ett helt trumset så behöver du fler preamps. Så alternativen är att köpa ett rack med 8 preamps eller ett mixerbord med inbyggda preamps. Det senare är oftast billigare men då får du även sämre kvalité på preampsen. Fast sämre betyder ju inte att de är dåliga, de borde räcka gott och väl till en budgetstudio.
Sen beror det ju på lite vad du ska spela in och hur. Det kan kanske vara en idé att skaffa ett externt effektrack eftersom det kan vara lite ont om processorkraft för liveeffekter i datorn om du har en lite långsammare processor. Du kan ju också räkna med att du får spendera några tusen på bra micar om du inte har det tidigare.
Vad du behöver utöver det är ju mycket beroende på vad och hur du ska spela in som sagt. Men detta är en bra grund att bygga vidare på.
En fördel med DSP2000 C-port är att den är lätt att expandera. Bara att plugga in ett rack till så har du 16 analoga in/ut.
Till överst på sidan
Gäst

InläggPostat: 17 dec 2003 0:38    Rubrik:

Om jag var du skulle jag kolla upp digidesigns "M-box". Då får du ett USB ljudkort med två mic/line-ingångar, två micpreamp och inserts. Dessutom får du med en LE version av ProTools som stort sätt är studiostandard i hela världen.

Kortet finns bland annat på jam.se och det kostar ca 5000 kronor. Visst är femtusen spänn relativt mycket pengar men då får du också väldigt bra kalla på både ljudkort och inspelningsprogram. ProTools är skrivet för mac så det kommer antagligen inte bli några större tekniska problem för dig om du väljer detta alternativet.

Du slipper ju också köpa mixer alt. preamp och program.
Till överst på sidan
Visa inlägg nyare än:   
Ljudforum Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet