| Föregående ämne :: Nästa ämne |
| Författare |
Meddelande |
kabbe Gäst
|
Postat: 27 jan 2004 21:11 Rubrik: Virvelmick, kondensator. |
|
|
Hej!
Jag undrar om det är någon som har testat diverse kondensatormickar på virvel? Sm57 funkar bra men jag vill ha fylligare ljud också, mer alternativ...
mvh
daniel. |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Luzer Major

Registreringsdatum: 18 juni 2002 Inlägg: 85 Ort:
|
Postat: 28 jan 2004 22:05 Rubrik: |
|
|
| Sm57 är ju ingen kondensatormik utan en dynamisk. Tycker den funkar för det mesta, du kan även testa uppföljaren beta 57. Och även mika med fler mikar, en under på sejan också för att få mer rassel. Ofta använder man just dynamiska mikar på trummor just för att dom skall tåla lite, kondingar funkar också men inte lika bra som närmikning på trummor kanske som blir attans ljudstarkt. Har en polare som brukar köra Shure ksm 32 på virvel. Tänk dock på att dämpa miken om det går. Och att en konding tar upp väldigt mycker mer av trumsetet. |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Freddie Gäst
|
Postat: 04 feb 2004 11:28 Rubrik: Bra virvelmic |
|
|
Tjena!
Jag har kört väldigt mycket mycket med Sennheiser MD421 som är en dynamisk mikrofon och som låter fantastiskt bra på just virvel! Den ser rätt så beige ut men låt dig inte luras av utseendet.......den är GRYYYYYM!! Annars så funkar ju alltid SM 57 eller 58. |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Så ska re va! Gäst
|
Postat: 13 feb 2004 9:48 Rubrik: Re: Virvelmick, kondensator. |
|
|
Två dynamiska mickar på en virvel. En ovanpå som tar anslaget, en under som tar sejaremattans rassel. Mixa ihop ljudet från de båda mickarna för att få knall och crisp. Glöm inte att fasvända den undre mickens signal bara.
| kabbe skrev: |
Hej!
Jag undrar om det är någon som har testat diverse kondensatormickar på virvel? Sm57 funkar bra men jag vill ha fylligare ljud också, mer alternativ...
mvh
daniel. |
|
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Luzer Major

Registreringsdatum: 18 juni 2002 Inlägg: 85 Ort:
|
Postat: 15 feb 2004 22:30 Rubrik: |
|
|
| Ville bara säga att Md 421´an är en klassiker som funkar på det mesta. Jag har använt dom på pukor, elgitarr å bas med kanonresultat. |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
|