RadioUngaForskare.com
Radio Unga Forskares Community

Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper 
Inspelningskvalite med mp3-spelare
Forumindex -> Ljudforum
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Olof
Gäst

InläggPostat: 16 feb 2004 14:08    Rubrik: Inspelningskvalite med mp3-spelare

Jag har så smått funderat på att köpa en mp3-spelare för inspelning av främst tal. Tittade på pricerunner och hittade Creative DAP Jukebox 3 med 20 GB hårddisk. Den har visst rasat ca 1100 kr i pris senaste veckan och kostar nu ca 2700.

Nu till saken. Spelaren kan spela in i wav format med 48 kHz. Någon upplösning står inte angiven för wav inspelning men max är 320 kbps för mp3, borde det inte vara samma sak som gäller för wav?

Om nu dessa sifror stämmer borde det ( vad jag förstår) betyda att kvaliten är fullt jämförbar med den kvalite man kan få på en CD-skiva. Har jag fel?
Skulle det kunna finnas det något som gör att det inte alls går att få så bra inspelningskvallite som siffrorna visar? (Förutom att jag inte ska använda en kass mic.)

/Tacksam för svar av någon som kan.

Slutligen ett citat från Creatives hemsida: "När WAV-formatet används kan (min understrykning) kvaliteten överstiga MiniDisc (MD) och vara lika bra som DAT. "

20-320 kbps
Till överst på sidan
erik z
Överbefälhavare
Överbefälhavare

Registreringsdatum: 17 mars 2002

InläggPostat: 17 feb 2004 10:48    Rubrik:

Minidisk komprimerar ljudet vilket inte görs i wav-formatet. På så sätt låter wav-filerna bättre än MD. Däremot får vi inte glöm SISU-regeln (Skit In - Skit Ut)

Jag har en gammal Creative Jukebox (den första som kom på marknaden om jag minns rätt). Den har mycket primitiva inspelningsreglage och ingen nivåmätare. Ljudkvalitén borde motsvara ett av Creatives ljudkort. Dessa låter sådär sådär, men är ingen katastrof. Om jag inte har helt fel, borde upplösningen vara 16-bitar.

Ta hem den på öppet köp och kontrollera om den verkligen håller måttet innan du slår till.

Mvh
Erik
Olof
Gäst

InläggPostat: 17 feb 2004 13:03    Rubrik:

Jag tänkte nog fel angående upplösningen.
Vist borde det behövas 768 kbps för 16-bitars ljud vid 48 KHz samplingsfrekvens? (48 000 * 16 = 768 000)
Ännu en dröm har krossats.

Finns det inget annat alternativ med inspelning direkt till en hårddisk eller liknande, utan att behöva släpa med sig hela datorn? MD verkar ju vara en katastrof på filöverföring från MD till dator. Hur mycket kostar en DAT med "hyfsad" kvalitet, och har man där samma problem som med MD vid filöverföring?
Till överst på sidan
erik z
Överbefälhavare
Överbefälhavare

Registreringsdatum: 17 mars 2002

InläggPostat: 17 feb 2004 13:25    Rubrik:

Du har ju två kanaler, så det blir 1,5 Mbit/s om du kör i stereo. Jag brukar lite grovt tillyxat säga att 600 MB = 1 timme stereo wav i 16 bitar och 44,1 KHz.

Jag spelar in på en Fostex MR-8 porta som är riktigt trevlig. Inspelningsförstärkaren är lite svag, men annars har jag inget direkt att klaga på. Den bandar ner ljudet på ett minneskort.

MD är absolut ingen katastrof, det låter bra om den. DAT är kanonljud men svårt att få tag i.

Mvh
Erik Z
Olof
Gäst

InläggPostat: 17 feb 2004 14:08    Rubrik:

Jag menade att överföringen från MD verkar vara tvunget att göra i realtid.

En porta är mer än jag behöver och är lite för dyra. Inte minst efter att ha köpt till lite större minne än vad som ingår från början.

Jag letar vidare och ser vad det blir.
Till överst på sidan
Visa inlägg nyare än:   
Ljudforum Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet