| Föregående ämne :: Nästa ämne |
| Författare |
Meddelande |
Kalle Gäst
|
Postat: 26 apr 2004 17:04 Rubrik: Hjälp med inspelning |
|
|
Hej,
Jag är helt novis också skulle vilja spara gamla kasettband på en CD.
På datorn har jag bara en ljudingång (en tunnare) telepluggskontakt. Hur gör jag?? Vad behöver jag?
// Kalle |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Luzer Major

Registreringsdatum: 18 juni 2002 Inlägg: 85 Ort:
|
Postat: 26 apr 2004 19:03 Rubrik: |
|
|
| Ingången på din dator är en mini stereotelekontakt. Du behöver en kabel som har en ministereotele i ena änden och 2 st rca (dom som brukar vara röda å vita) i andra. Rca kontakterna trycker du in i din bandspelare, om det är en stationär bandspelare så bör den ha dessa utgångar. Sedan är det bara att tanka ner nåt enklare gratis ljudprogram och börja spela in, klippa det lite snyggt och bränna på cd. |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Kalle Gäst
|
Postat: 28 apr 2004 19:55 Rubrik: |
|
|
Fungerar alldeles utmärkt , men jag blev tvungen att trixa lite med ljudnivåerna. Finns det någon oskriven regel hur man bör ställa in ljudnivån vid inspelning?
Tack för hjälpen!
// Kalle |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
erik z Överbefälhavare

Registreringsdatum: 17 mars 2002 Inlägg: 201 Ort: Stockholm
|
Postat: 28 apr 2004 21:07 Rubrik: |
|
|
Tjena
Jag saxar ur guiden:
"Digitala system [
På ett digitalt system är "nollan" i slutet av skalan och det saknas ett rött fält. Kom ihåg att digitala system lagrar ljudet binärt, i form av "ettor" och "nollor". Detta innebär att man har ett begränsat antal bitar att beskriva ljudet med. Var inte orolig, vi kommer till den digitala principen senare i denna text. Vid 0 dB används alla ljudbitar för att beskriva ljudet. Om du försöker öka signalen mer, kan bandspelaren inte lagra det som går över noll dB. Detta försvinner och leder till att inspelningen förvrängs, vilket låter som om ljudet sprakar eller knäpper. "[/url] _________________ Jag svarar inte på mailfrågor längre, använd forumet! |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
|