RadioUngaForskare.com
Radio Unga Forskares Community

Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper 
Recension: M-audio Audiophile 2496
Forumindex -> Ljudforum
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
erik z
Överbefälhavare
Överbefälhavare

Registreringsdatum: 17 mars 2002

InläggPostat: 08 jan 2003 9:21    Rubrik: Recension: M-audio Audiophile 2496

Dags att ta en titt på ännu ett i raden av ljudkort för överkomligt pris. Audiophile 2496 är ett ljudkort med midi, sp/dif-coax och vanlig hederlig analog in/ut. Kortet kommer med manual, två cd-skivor och en breakout-kabel (förlängning). Det känns lite dumt att man inte kunde sätta in de digitala kontakterna direkt på kortet, utan att man måste använda förlängningskabeln istället. De analoga portarna är obalanserade, men ljudkort med balanserade utgångar har andra prislappar på sig.

Installationen gick smidigt och utan minsta problem. M-audio har lagt till en liten ikon vid klockan i Windows statusrad, vilket är standard för de flesta moderna kort idag. Dubbelklickar du på denna ikon dyker en kontrollpanel upp med många riktigt vettiga inställningar. Sp/dif-stödet imponerar verkligen. Man kan ställa in om ljudkortet ska ta synkroniseringsklockan från externa källor eller generera den internt samt en hel del andra inställningar. Kontrollpanelen innehåller också nivåmätare och en virituell korskopplingspanel. Den sistnämnda funktionen är rätt vanlig på den här typen av kort och låter dig ställa in till vilka in och utgångar olika ljud ska gå. Precis som på WaveTerminal har man delat upp ingångarna på fler virituella ljudkort så att man lätt kan ställa in vilka in- och utgångar ljudprogrammen ska använda.

Drivrutinen stöder de flesta standarder från MME/Directsound till Asio 1/2. Det finns även Mac-drivrutiner för de som hellre kör MAC.

Ljudet då? Låter bra och brusfritt. Tittar man runt på andras recensioner och tester verkar kortet profilera sig någonstans mellan det dyrare WaveTerminal 2496 och det enklare SoundTech DSP24Value. För det pris jag betalade för Audiophile 2496 (2200 kronor på Estrad i Stockholm), inser man direkt att DSP24Value kan känna sig slaget. M-audio är ett bättre kort med fler funktioner, även om DSP24Value är bra i sig. Däremot är Waveterminal en helt annan utmaning. Signal/brusförhållandet ligger runt 94 - 99 db för de analoga utgångarna beroende på uppspelningsläget enligt sajten Digit-life.com.

Fördelar:
- Bra ljud
- Vettiga funktioner
- Stöder många samplingsfrekvenser

Nackdelar:
- Inga balanserade utgångar
- förlängningskabeln

Slutsats:
Ett kort med bra kort och digital I/O (sp/dif) för ett överkomligt pris. Det har
stabila drivrutiner med många funktioner. Som jag ser det är det onödigt med breakoutkabel för både digital IO och midi dock. Rekommenderar varmt att du tar en titt på det nästa gång du tänker köpa ljudkort.

Betyg: 8/10

Recensioner:
Digit-life
Computer Music
PC Recording
Gäst

InläggPostat: 19 jan 2003 18:30    Rubrik:

Jag är själv stolt ägare av detta ljudkort sedan 1 & ett halvt år ungefär, och jag är mycket nöjd! JAg skulle nog ge kortet 10 av 10, lätt!
Till överst på sidan
Gäst

InläggPostat: 24 dec 2004 14:45    Rubrik:

Va tycker ni funkar bäst med detta kort datorhögtalare eller "vanliga" med förstärkare åså ?
Till överst på sidan
Visa inlägg nyare än:   
Ljudforum Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet