|
RadioUngaForskare.com Radio Unga Forskares Community
|
| Föregående ämne :: Nästa ämne |
| Författare |
Meddelande |
Martin Gäst
|
Postat: 02 jun 2002 14:26 Rubrik: "Krispig" gitarr |
|
|
Hej!
Har en fråga som inte direkt rör radiomediet, men tänkte att någon kan hjälpa mig iallafall. Det gäller inspelning av akustisk stålsträngad gitarr.
När man lyssnar på tex. en modern pojkbandslåt a´ la Backstreet boys, Westlife etc. så låter deras gitarrsound otroligt grymt, tekniskt sett. På något sätt får de till en "krispighet" i ljudet som jag inte direkt kan få till på långa vägar.
Är det möjligtvis någon som vet hur det går till att spela in en sådan gitarr? Är det gitarren?, mikrofonerna?, effekter? eller rumsakustiken som får fram detta sköna sound. Jag gissar att med deras utrustning låter det så bra helt enkelt, men är det möjligtvis någon som vet något om det här?
Skulle vara mycket tacksam för svar!
Ha det! |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
erik z Överbefälhavare

Registreringsdatum: 17 mars 2002 Inlägg: 201 Ort: Stockholm
|
Postat: 05 jun 2002 8:06 Rubrik: Re: "Krispig" gitarr |
|
|
| Martin skrev: |
Hej!
Har en fråga som inte direkt rör radiomediet, men tänkte att någon kan hjälpa mig iallafall. Det gäller inspelning av akustisk stålsträngad gitarr.
När man lyssnar på tex. en modern pojkbandslåt a´ la Backstreet boys, Westlife etc. så låter deras gitarrsound otroligt grymt, tekniskt sett. På något sätt får de till en "krispighet" i ljudet som jag inte direkt kan få till på långa vägar.
|
Först ska jag säga att min kunskap på musikområdet är begränsad, så du får mina åsikter på det ljudtekniska planet. Först: vad är "krispighet". Jag anser det vara :
1) Rak frekvensgång
2) Mycket detaljrikt ljud.
Krispigheten kommer sig av att frekvenserna tecknas ut väldigt bra. Motsatsen kan vara det burkiga ljud du får när diskanten återges sämre än basen.
Med krispigt ljud tänker jag på när instrumenten återges på ett så klart sätt att man nästan kan höra gitarristen dra fingrarna efter strängen. För skarp diskant däremot ger ett vass ljud.
Vad ger krispigt ljud? Bra fråga. Bra teknik först och främst. Jag skulle tippa på att komprimering/expandering av varje enskilt instrument också kan göra instrumenten tydliga. _________________ Jag svarar inte på mailfrågor längre, använd forumet! |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
|
|
Ljudforum |
Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
|
| Sida 1 av 1 |
|
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet Du kan inte svara på inlägg i det här forumet Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet Du kan inte rösta i det här forumet
|