RadioUngaForskare.com
Radio Unga Forskares Community

Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper 
Hjälp med hemmastudioutrustningsval..
Forumindex -> Ljudforum
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
saZmer
Gäst

InläggPostat: 18 apr 2005 19:23    Rubrik: Hjälp med hemmastudioutrustningsval..

Hejsan!

Jag spelar gitarr och piano för nöjes skull och tänkte att det skulle vara kul att spela in det på datorn! Jag har kollat runt under dagen och lärt mig lite om hur saker och ting fungerar, men jag känner inte att jag har så bra koll att jag kan jämföra alla produkters för och nackdelar!

Skulle uppskatta lite tips på vad jag ska skaffa!

Jag har ett elpiano med midiutgång och vanlig teleutgång. Jag har en gitarr med inbyggd mikrofon och en dator. Jag vill kunna koppla ihop dem samt en mikrofon för sång.

Jag kollade på externa ljudkort, men jag hittade inga bra (läs billiga) historier om jag vill koppla in midi, gitarr och en mik..

Jag funderade på ett internt ljudkort (typ AudioPhile 2496) tillsammans med en billig mixer (Behringer Eurorack UB1204Pro?).. Ger det mig allt jag vill?

Jag har ingen vidare ekonomi så helst ska det inte vara dyrare än såhär..

Borde jag skaffa något annat som är bättre (och billigt)? Eftersom jag bara ska spela in för nöjes skull hemma så behöver det inte vara den grymmaste ljudkvalitén osv, men det ska ju inte låta käck heller Smile

Tacksam för svar!

Samuel
Till överst på sidan
Maxmixmaster
Sergeant
Sergeant

Registreringsdatum: 15 oktober 2002
InläggPostat: 23 apr 2005 2:51    Rubrik:

Den utrustning som du skrivit ner tror jag fungerar utmärkt till enklare inspelningar av den sorten du beskriver.
Jag ser inga problem med ditt val. Behringer mixerbordet vet jag är ganska dåligt, men rimligt om du bara ska spela in för eget bruk i hemmastudiomiljö.
Om du nu inte vill ha en stor mixer pga platsbrist etc finns det ju externa ljudkort du kan köpa med de krav du har.

Kolla in MOTU 828 MKII

Det kostar en slant men det är verkligen ett prisvärt kort med många ingångar av alla dess slag.
Visa inlägg nyare än:   
Ljudforum Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet