| Föregående ämne :: Nästa ämne |
| Författare |
Meddelande |
Maxmixmaster Sergeant

Registreringsdatum: 15 oktober 2002 Inlägg: 32 Ort:
|
Postat: 08 jun 2004 20:37 Rubrik: Digital tystnad? |
|
|
Om man använder sig av endast vst instrument i en sequencer, eller en DAW som typ Reason eller Project5 kan man du få ett S/N förhålland som är 0, alltså att det inte existerar något bruströske alls?
Tystnad existerar inte i verkligen, utan kan bara uppnås på digital väg. _________________ Inserted by: Maxmixmaster |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Mästaren Gäst
|
Postat: 09 jun 2004 10:42 Rubrik: Re: Digital tystnad? |
|
|
| Maxmixmaster skrev: |
Om man använder sig av endast vst instrument i en sequencer, eller en DAW som typ Reason eller Project5 kan man du få ett S/N förhålland som är 0, alltså att det inte existerar något bruströske alls?
Tystnad existerar inte i verkligen, utan kan bara uppnås på digital väg. |
För det första: ett S/N värde på 0 verkar vara ganska värdelöst då bruset är exakt lika högt som signalen . Man vill alltid ha ett så högt signal/brus förhållande som möjligt.
I slutändan är allt ljud som du hör analogt, vilket innebär att det även alltid kommer att finnas brus i det ljudet. Vissa lagringsmedier har dock bättre dynamik än andra och kan därför då ha ett bättre S/N förhållande. Men som svar på din fråga så nej det går inte att få ett S/N förhållande som är oändligt eftersom all utrustning (tex sequencer) har ett eget brus. |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Maxmixmaster Sergeant

Registreringsdatum: 15 oktober 2002 Inlägg: 32 Ort:
|
Postat: 09 jun 2004 13:53 Rubrik: |
|
|
Ojsan, fel av mig =)
Tack så mycket i alla fall, det var det jag anande. _________________ Inserted by: Maxmixmaster |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
RadioMan Korpral

Registreringsdatum: 01 juli 2005 Inlägg: 15 Ort: Finland/Helsingfors
|
Postat: 01 jul 2005 17:23 Rubrik: Njo |
|
|
Kanske int har så mycket med det här , men jag brukar så att säga spela in tystnad(studion) för att
lägga under om jag gör något musik med datorn...  _________________ ------------------------Leker ljudtekniker _lYLEl_---------------------------- |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
|