RadioUngaForskare.com
Radio Unga Forskares Community

Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper 
Långsam röst
Forumindex -> Ljudforum
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Fr
Gäst

InläggPostat: 26 aug 2005 12:32    Rubrik: Långsam röst

Jag har ett problem. Jag vill läsa in en mening och sedan spela upp den i långsammare hastighet men vill ändå att den ska låta normal. Inte så där "basig" som den blir om man bara spelar upp den långsammare. Alltså om man spelar upp den inlästa rösten i normal hastighet och den långsammare så ska de låta som om det är samma röst som läser meningen. Går det? Behöver man något särskilt program. Jag har Cubase LE och WaveLab, eller måste man ha något annat program.

FR
Till överst på sidan
Maxmixmaster
Sergeant
Sergeant

Registreringsdatum: 15 oktober 2002
InläggPostat: 27 aug 2005 12:09    Rubrik:

Det borde inte vara några problem att göra det du syftar på.
Man brukar tala om "timestreching" som då förlänger eller förkortar den angivna ljudfilen, detta påverkar inte tonhöjden på något sätt.
Men jag menar att vissa program gör detta bättre än andra, Cubase som jag har använt (SX1 och 2) tycker inte jag har lyckats så väldigt bra med detta.
Då skulle jag nog föreslå Cakewalk´s Sonar istället, som jag tycker gör detta bra!

För att lyckas med detta i Cubase borde det fungera genom att trycka på snabbkommandot "1" tre gånger för att då få upp ett verktyg med en klocka på.
Sedan är det bara att ta tag i ljudfilen och drar ut eller ihop den för att få den gå snabbare eller mer långsamt.
Har dock ingen aning om det fungerar i Cubase LE.
Visa inlägg nyare än:   
Ljudforum Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet