| Föregående ämne :: Nästa ämne |
| Författare |
Meddelande |
TheQuo Gäst
|
Postat: 09 okt 2005 8:49 Rubrik: Fullrange högtalare |
|
|
Hej!
Jag har köpt ett par fullrange lådor till mitt stagepiano +syntar. Problem är att jag får ut så lite basljud från dem...längst upp (ljusa partiet) låter det bra (där ska det var mycket diskant) men där nere (där det ska vara mycket bas) låter det nästan bara diskant. Fullrange betyder väll hela registret eller? Måste man skaffa en subbas för att få mer bas och blir det då mer bas överallt? Jag vill ha mer bas "där nere" men ej så mycket "där uppe" om ni fattar vad jag menar.
Högtalarna jag har är ett par Martin Audio F12. |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Rogga Menig

Registreringsdatum: 04 oktober 2005 Inlägg: 6 Ort:
|
Postat: 09 okt 2005 15:43 Rubrik: |
|
|
| Har du någon typ av equalizer på din förstärkare (t.ex bass, middle, treble)? Ifall du kan höja de låga frekvenserna (skruva upp bass) kommer bashöjningen att bli tydligare vid de lägre tonerna på klaviaturen. De högsta tonerna har ganska lite övertoner "där nere". |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Maxmixmaster Sergeant

Registreringsdatum: 15 oktober 2002 Inlägg: 32 Ort:
|
Postat: 09 feb 2006 13:47 Rubrik: |
|
|
Full-range betyder hela registret.
När man köper en traditionell full-range låda som enbart matas från ett slutsteg får tillverkarna kompromissa för att få till ett så frekvensdynamiskt ljud som möjligt. Effektförluster uppkommer om högtalarna har passiv delning vilket påverkar den hörbara ljudkvalitén.
Vill man uppnå ett så omfångsrikt ljud som möjligt, från djup bas till hög diskant, är det lämpligast i PA-sammanhang att köpa en Sub-bas, Bas, Mellanregister/diskant sepparat.
Du bör även ha individuella slutsteg till dessa med en aktiv delning av signalen före högtalarna.
Nu vet jag inte hur din tanke var från början, detta skulle i verkligheten vara ett ganska dyrt system och därmed kosta en slant. _________________ Inserted by: Maxmixmaster |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
|