| Föregående ämne :: Nästa ämne |
| Författare |
Meddelande |
Stalefish Menig

Registreringsdatum: 22 april 2003 Inlägg: 7 Ort:
|
Postat: 22 apr 2003 18:11 Rubrik: Inspelningsmikrofon till dator. Lämplig för både sång, gitar |
|
|
Hejsan!
Jag tänkte göra lite enga låtar på datorn som jag själv skrivit. Jag har spelat gitarr sen länge tillbaks och vill då kunna spela in de ljud jag skapat på gitarren till datorn. jag tänkte använda "Cubase" för att jag hörde att det var bra.(Att skapa låten i) Men vad jag e mest oroad över är vilken mikrofon jag skall köpa som har möjligheten att skapa ett "proffsigt" sound utan att kosta skjorta. Eftersom jag inte har den blekaste om vad de kostar så vore det kul ifall nån som kan något inom ämnet gav lite råd! Jag vill både kunna spela in mitt gitarrspel och min röst!
Tack på förhand /Andreas |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Stalefish Menig

|
Postat: 22 apr 2003 18:31 Rubrik: |
|
|
Jag borde kanske tillägga att jag använder en stålsträngad akustisk Yamaha gitarr.
Tack på förhand |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
erik z Överbefälhavare

Registreringsdatum: 17 mars 2002 Inlägg: 201 Ort: Stockholm
|
Postat: 22 apr 2003 22:00 Rubrik: |
|
|
Tjena
Jag är visserligen ingen musiker, men mitt förslag på en billig dynamisk mikrofon med bra ljud är en Shure SM-58. Prova den!
Annars har kondensatormikrofoner allmänt bättre upplösning i ljudet om du kan tänka dig lägga på lite pengar. Jag kör Röde NTK som låter kanon, men ADK gör även billiga kondensatorer som är värda att lyssna på.
Mvh
Erik Zalitis _________________ Jag svarar inte på mailfrågor längre, använd forumet!
Senast ändrad av erik z den 23 apr 2003 8:28, ändrad totalt 1 gång |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Stalefish Menig

|
Postat: 22 apr 2003 22:03 Rubrik: |
|
|
Hur mkt skulle det kosta att köpa en "proffsig" mic, som ändå är sämst av de riktiga storfräsarna? vore trist att köpa en fattig mic man hade i lågstadiet som alla småbarnen satt och skrek i Utan nåt mer rejält, nåt som ändå ger en bra återgivning och med brett ljud... Vill ändå ha proffsig kvalité men inte punga ut 5000:-
Tack på förhand! |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Luzer Major

Registreringsdatum: 18 juni 2002 Inlägg: 85 Ort:
|
Postat: 22 apr 2003 22:35 Rubrik: adk helt ok |
|
|
Adk´s mikar är väldigt populära och kända för att man får mycket för pengarna.
Det finns många "proffs" som lovordar många av deras mikar. En favorit är Adk A51 som går på 2000 ungefär. Den passar mycket bra till både sång, gitarr och mycket annat.
Kan du tänka dig att lägga ut lite till så är Rödes mikar som Erik pratar på också mycket bra, Ntk och Nt1000 är mycket prisvärda. Nt3 är något mellanting mellan stormembran och småmembran som har ett membran på 3/4" och låter också väldigt bra på gitarr, funkar även till sång. |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Stalefish Menig

|
Postat: 23 apr 2003 10:07 Rubrik: |
|
|
Tackar så hemskt mycket för svaren!
Så 2000:- är det minsta man får punga ut för en proffsig mic? det finns inga "reviews" eller liknande om ADK micken? Det låter lovande det du skriver iaf Luzer!
Vart kan man köpa mickar på internet? finns det något bra "varuhus" eller kanske någon prisjämförelse?
Tack på förhand / Andreas |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Luzer Major

Registreringsdatum: 18 juni 2002 Inlägg: 85 Ort:
|
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Gäst
|
Postat: 28 apr 2003 10:41 Rubrik: |
|
|
Det är svårt att spela in Aukustiska gitarer med en sång mick! Man får den för nära strängarna och blir även lätt rundgång. Använd hörlurar vid inspelning- inget ljud i högtalare! Det bör vara en kondensator mick som är riktbar frammåt. Rikta mot ljud hålet en bit ifrån och du får bra ljud! Eller använd 2st och x
Mickar finns begagnat och behöver inte kosta mer än 4-600 spänn och dessa fungerar alldeles utmärkt till inspelning i hemma studios!
Jag rekomenderar en bra studiobok som du kan låna gratis på Bibloteket!
Tex Ljudinspelningens ABC av Lennart Zetterberg som tar upp allt i en studio. |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
starksenap Korpral

Registreringsdatum: 28 april 2003 Inlägg: 16 Ort:
|
Postat: 28 apr 2003 13:01 Rubrik: |
|
|
jag har relativt "kassa" grejer.. eller nja..
kör på soundblaster live 1024 och har en Sony mick..
Ändå har jag lyckats göra låtar så bra att folk vill köpa dem..
så länge man kan tekniken så är det cool
Jag använder Logic och Wavelab..
Vill ni ha smakprov så skriv bara ett litet privat msg..
Jag funderar på att köpa en Folio FX8.. någon som vet nåt om det eller något annat bra mixerbord? _________________ MVH. Johannes Björklund |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
DuTTeN Menig

Registreringsdatum: 10 maj 2003 Inlägg: 3 Ort:
|
Postat: 10 maj 2003 1:17 Rubrik: |
|
|
Stalefish jag har precis införskaffat en stormembransmic från JJlabs.
Den kostade mig 995:- på Jam.se
Iofs så vart jag tvungen att köpa en mic preamp för lite mer pengar för jag hade ingen phatom matning.
Men jag är klart nöjd med den micen, billig och bra ljud.
Jag såg tidigare svar om Shure SM58. Har en sån men köpte denna nya för att det blir ganska mycket mummel från den, vilket leder till att du får sitta med EQ större delen av tiden för att få det bra.
Som sagt JJlabs 010C...kolla den! _________________ Den som väntar på någon som gått.....väntar oftast för länge. |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
bakke Furir

Registreringsdatum: 14 september 2002 Inlägg: 21 Ort: Sandviken
|
Postat: 20 maj 2003 23:40 Rubrik: |
|
|
Billiga mickar:
Jag köpte en Generis GC-1 för 995:- för snart ett år sedan, den funkar bra till både sång och akustiska gitarrer trots det låga priset!
Jag har tyvärr inga gitarrer inspelade som du kan få lyssna på, men testa att klicka på länken till min musik och lyssna på låten "Within your dreams" så får du höra hur micken låter på sång. Jag ska tillägga att den var kopplad genom en Behringer Ultragain Pro, men det är också ett hett tips om du vill få bra sångljud billigt. Ca 3000 kronor för både micken och preampen.
Jag använder dom till både tal- och sånginspelningar och dom duger för mig! _________________ Lyssna på min musik!
http://www.mp3.com/bakke |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
starksenap Korpral

Registreringsdatum: 28 april 2003 Inlägg: 16 Ort:
|
Postat: 23 maj 2003 10:20 Rubrik: |
|
|
Jag tycker Shure SM57 995:- är najs..! _________________ MVH. Johannes Björklund |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
ett teknik freak Gäst
|
Postat: 15 nov 2005 15:56 Rubrik: varuhus?? |
|
|
Hej! Finns det typ några ungefär samma sak som netonnet?
Jag vet inga men skulle vilja veta ...
vet ni några?
// ett teknik freak! |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
RadioMan Korpral

Registreringsdatum: 01 juli 2005 Inlägg: 15 Ort: Finland/Helsingfors
|
Postat: 18 nov 2005 12:22 Rubrik: |
|
|
Grejjen är väl den
du måste veta hurdant sound du vill ha
det är svårt att veta innan man behärskar en del olika märken av mickar o.s.v
det finns såklart en massa man kan se på som distorsins kurvan
frekvens respons riktnings karaktäristik o.s.v
men oberoende om du vet det så vet du int hur det kommer att låta
om du har möjlighet så lyssna och välj sen så gör det.
jag brukar säga att det finns inget billigt som låter bra
men det kan man ju diskutera för det kan ju vara att en billig mic gör det sound du vill ha.
men men jag sku köra med en dynamisk mic då behöver du int fundera på phantom matning och sånt.
Som sista ord kan jag ju säga att det tar en livstid att behärska mikrofoner fullt ut! _________________ ------------------------Leker ljudtekniker _lYLEl_---------------------------- |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Claes Gäst
|
Postat: 16 dec 2005 20:42 Rubrik: |
|
|
Det ger mycket mer att lyssna på jämförande inspelningar, än att läsa recensioner eller datablad. Med den grundinställningen, fick jag en fullständigt vansinnig idé för omkring 2 år sedan, och började sedan göra en massa testinspelningar.
Jag har satt upp min "lilla" testsite (totalt ca 9GB i skrivande stund), för att folk ska kunna lyssna på dessa testinspelningar och jämföra en drös olika modeller av mikrofoner, med samma ljudkällor på alla inspelningarna.
Min tveklösa favorit hittills i budget-prislägena, är Studio Projects B1 (975:- ). Den ger osannolikt mycket välljud för pengarna. Du behöer en micpreamp till den också - och då kan en Studio Projects VTB-1 vara lämplig (1350:- ). Med denna uppsättning kommer du att få väldigt mycket bättre ljud än med en dynamisk mic som du kopplar in på ditt ljudkorts sunkiga mikrofoningång... Mikrofoningången brukar vara det som är sämst på vanliga ljudkort, så det är betydligt bättre att ha en preamp som du sedan kopplar till lineingången på ljudkortet i stället.
Vill du ha en lite annan färgning än de numera så talrika kinesiska modellerna, så kan du också gärna ta en titt på de ryska Oktava MC319 och MC219, som är extra billiga för stunden...
Adressen till testsiten är: http://testing.holmerup.biz/mic_pretest
Välkommen in på ett besök!  |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
|