| Föregående ämne :: Nästa ämne |
| Författare |
Meddelande |
Filip Gäst
|
Postat: 16 okt 2005 13:15 Rubrik: watt-tal / uteffekt / ljudkvalitet ??? |
|
|
Hej, hoppas att nån kunnig person kan hjälpa mig lite snabbt med det här, när butiksbiträden inte verkar kunna nånting om ljudteknink nu för tiden...
Funderar på att köpa en hemstereo typ "mindre avancerad-prisklass 3000:-"
Är inne på JVC RV-NB1E "Boomblaster". Står att den har en total maxuteffekt på 60 W.
När jag jämför med "ministereopaket" i samma prisklass har vissa en uteffekt på 220 W (?!).
Man ska tydligen inte stirra sig blind på uteffekten vad jag förstått.
Men hur hänger det ihop med impedans, ljudkvalitet, maxvolym, watt-tal etc???
tack på förhand för alla svar! |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
nisse Gäst
|
Postat: 16 okt 2005 17:26 Rubrik: |
|
|
om just impedans är det ända du behöver veta att högtalaren inte får ha lägre än förstärkaren klarar ska stå i alla bruxar
ljudkvalitét kan bara du avgöra med ditt öra vad du tycker låter bra och hör du ite skilnad på en mellan 2000 och 4000 ska du inte ta den för 4000 bara för den är dyrare
watt finns egentligen inget bra mått som är rättvist men det rättvisaste som finns är rms och står den inte angivet rms så kan du räkna med att det som står är maxeffekt och det är vad förstärkaren klarar i kanske 1/10 sec
hoppas det har rätt ut lite |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Gäst
|
Postat: 16 okt 2005 23:30 Rubrik: |
|
|
| nisse skrev: |
...det rättvisaste som finns är rms och står den inte angivet rms så kan du räkna med att det som står är maxeffekt och det är vad förstärkaren klarar i kanske 1/10 sec
hoppas det har rätt ut lite |
Står det RMS så kan det fortfarande hända att förstärkaren bara klarar av att leverera effekten i 1/10 s. RMS är ett medelvärde till skillnad från peak som anger värdet på den högsta toppen. Inget mer. Därför går det inte att jämföra hur hög effekt t.ex två olika förstärkare kan leverera om det bara står ett värde och RMS.
Däremot om effekten anges mha AES så kan man jämföra. Där pågår mätningen i ett visst antal timmar och under den tiden får inte frekvensresponsen ändras. Den sker också vid en viss impedans o.s.v. Man gör flera olika slags mätningar. Man får alltså flera värden. Tyvärr anges effekten mycket sällan AES på grund av att det ger ett så låga värden. DIN är ett annat lite äldre system som går ut på i princip samma sak. |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Filip Gäst
|
Postat: 17 okt 2005 14:05 Rubrik: |
|
|
Ok, tack för svaren!
En lärare sa att desto högre impedans, desto renare ljud får man. (?)
Och hur kan en ministereo för 1600:- ge 2x120 W effekt när den jag kollar på,
för 2500:- ger 60 W men är mkt "fetare"? Var är skillnaden???
Tack på förhand! |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Rogga Menig

Registreringsdatum: 04 oktober 2005 Inlägg: 6 Ort:
|
Postat: 18 okt 2005 0:54 Rubrik: |
|
|
Vad är skillnaden... Det kan mycket väl hända att förstärkaren som det står 60W på klarar av att leverera mer effekt (under lika lång tid, av samma signal, med samma impedans osv.) än den som det står 2 x 120W på.
Jag vet inte vad du menar med fetare. Menar du att den har mer rattar att skruva på eller att den låter så som du vill att den ska låta eller menar du ngt helt annat? Kan du förklara.
Mvh. Rogga |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
|