| Föregående ämne :: Nästa ämne |
| Författare |
Meddelande |
Isaac Korpral

Registreringsdatum: 12 juni 2006 Inlägg: 10 Ort:
|
Postat: 12 jun 2006 23:38 Rubrik: Moduleringar som används för digitala medier. |
|
|
Modulering är när en signal ska överföras i ett annat medium än den ursprungliga då krävs det ofta att man modulerar om den för att bättre (lättare) kunna överföra denna till ett annat medium. Omvandlingen kallas för modulering.
Det finns många olika sorters moduleringar. Dock så tänkte jag bara inrikta mig på dem som används vid digital lagring och beskrivning av ljudinformation.
Exempel på några vanligare moduleringar som används vid digital lagring och beskrivning av ljudinformation:
PWM (Pulse Width Modulation), modulerar bredden på bärvågen efter signalen.
PCM (Puls Code Modulation), är en ren digital kod.
PDM (Puls Density Modulation), Modulerar tätheten på pulserna.
Då är min fråga, vilken modulering föredrar du till uppspelning (lagring) och beskrivning av ljudinformation digitalt?
OBS! Det behöver inte nödvändigtvis vara några av ovanstående exempel...
Nämn gärna vilken moduleringsteknik du föredrar till vilket digitalt media och varför du väljer just detta.
Vänliga hälsningar Isaac. |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
jonnyversum Menig

Registreringsdatum: 13 juni 2006 Inlägg: 2 Ort: Tyresö
|
Postat: 20 jun 2006 19:27 Rubrik: Moduleringar som används för digitala medier. |
|
|
Normalt pratar man om modulation mest när något skall föras över på en radiovåg eller i en optisk fiber. Då har man ju i regel någon form av bärvåg som moduleras. Nuförtiden är det vanligt att man använder någon form av OFDM-modulering för att få över mycket data på lite bandbredd. I korthet går det ut på att man har flera bärvågor, ofta upp till flera hundra, som både amplitud och fasmoduleras.
Men oavsett om man för över signaler på en fiber eller spelar in på en Minidisk eller Hårddisk så väljer man ju sällan själv hur det ska gå till. Man köper en hårddisk och antar att den fungerar. Det man kan välja är väl på sin höjd vilket filformat eller komprimeringsmetod man föredrar. Dvs om man sparar ljudfiler som AIFF, WAW eller MP3 på hårddisken.
Kanske det är det du menar? |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Isaac Korpral

Registreringsdatum: 12 juni 2006 Inlägg: 10 Ort:
|
Postat: 25 jun 2006 21:38 Rubrik: |
|
|
Funderade lite på vilket moduleringsteknik man skulle använda, en grundläggande för nästan alla är ju att omvandla ett ljud till en elektrisk spänning. (med undantag av exempelvis fonograf). Dock tillkommer det många extra moduleringsmedtoder. Dessa påverkar exeplelvis ljudkvaliten, informationsmängd och dataströmmar m.m. på olika sätt.
Min fråga var bara vilken moduleringsmedtod som föredrogs i vilka endamål, kanske handlar det om att spara platts öka vissa prestander just vid specifika behov m.m. |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
|