| Föregående ämne :: Nästa ämne |
| Författare |
Meddelande |
erik z Överbefälhavare

Registreringsdatum: 17 mars 2002 Inlägg: 201 Ort: Stockholm
|
Postat: 22 mar 2002 10:10 Rubrik: Närradio blir lokal? |
|
|
Tjena
Jag har funderat på snacket som går just nu om närradion nere våra södra delar av landet. Som jag har hört det, är det många närradiostationer som blivit övetagna av lokalradionätverk och helt plötsligt blivit en del av nätverkens radiostationer.
En del säger att det är ok, eftersom dessa stationer ändå var relativt inaktiva ändå. Andra anser att detta är ett dråpslag mot demokratin.
Vad tycker ni?
p.s.
Om ni inte visste det:
Närradio = Föreningsradio med låg effekt.
(Privat) Lokalradio = Kommersiell radio med reklam. Typ NRJ, Power etc.
d.s. _________________ Jag svarar inte på mailfrågor längre, använd forumet! |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Martin Gäst
|
Postat: 06 maj 2002 10:23 Rubrik: Re: Närradio blir lokal? |
|
|
| Tycker personligen det är helt ok så länge inte staten ändrar förutsättningarna. Varför inte öka utbudet när ändå en frekvens står still. Det är uppriktigt sagt rätt krävande att driva en närradio station och inte heller helt gratis. Men om staten kan minska kostnaden för att få sända närradio, tex ta bort STIM avgifterna och slopa att reklam ska få sändas, och endast i förenings syfte. Då skulle närradions framtid kanske vara räddad. |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
erik z Överbefälhavare

Registreringsdatum: 17 mars 2002 Inlägg: 201 Ort: Stockholm
|
Postat: 06 maj 2002 11:54 Rubrik: Re: Närradio blir lokal? |
|
|
| Martin skrev: |
| Tycker personligen det är helt ok så länge inte staten ändrar förutsättningarna. Varför inte öka utbudet när ändå en frekvens står still. . |
Problemet är att om det sedan kommer ett gäng föreningar som vill sända på orten, så är den enda frekvensen upptagen av någon som inte vill släppa in någon annan på "sin" frekvens. Å andra sidan vill man ju att frekvensen används.
| Martin skrev: |
Det är uppriktigt sagt rätt krävande att driva en närradio station och inte heller helt gratis. Men om staten kan minska kostnaden för att få sända närradio, tex ta bort STIM avgifterna och slopa att reklam ska få sändas, och endast i förenings syfte. Då skulle närradions framtid kanske vara räddad. |
Jag tycker att reklam ska vara kvar. Problemet är att det är dyrt att sända lokalradio, och då "köper" man närradiofrekvenser. Ryktet (notera ett rykte!) säger att ett radiobolag infiltrerade den lokala närradioföreningens styrelse och sedan kuppade ut resten och gjorde om klabbet till en kommersiell station. Hur löser man detta?
Metro gjorde en artikel om detta 2000 (där jag själv blev intervjuad) Tyvärr verkar den inte finns kvar på nätet. _________________ Jag svarar inte på mailfrågor längre, använd forumet! |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
|