| Föregående ämne :: Nästa ämne |
| Författare |
Meddelande |
Gisli Hjaltason Gäst
|
Postat: 19 mar 2002 16:11 Rubrik: Ljudkort, mm |
|
|
Hej
Jag sänder närradio via bredband, vissa problem med diverse saker bland annat skillnaden när jag arbetar med att banda via mixern och sedan behöva ändra inställningarna när jag skall sända. Frågan är kan jag lösa detta med att ha ett ljudkort när jag håller på att mixa och ett annat bara för att spela från datorn? Finns det något "optimalt" sätt? Två datorer?
Mvh Gisli/Bergsjökanalen |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Phil Gäst
|
Postat: 19 mar 2002 16:14 Rubrik: RE: Ljudkort, mm |
|
|
| vilka är problemen? |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
gisli hjaltason Gäst
|
Postat: 19 mar 2002 16:15 Rubrik: RE: Ljudkort, mm |
|
|
Jo så här är det tror jag. När jag sitter och arbetar med ljud i datorn via mixer, tex spelar in i Sound Force eller annat program. Sedan skall jag sända via datorn Winamp/Shoutcast och bredband, då behöver jag ändra på play och record control i datorn från Wave till line in. Frågan som jag försöker ställa är den optimala lösningen om den finns tex två ljudkort och eller en dator till att arbeta med ljudet och sen en annan när jag sänder
Hoppas att du/ni kan hjälpa
Vänliga hälsningar Gisli |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Phil Gäst
|
Postat: 19 mar 2002 16:16 Rubrik: RE: Ljudkort, mm |
|
|
| Ehhhh..... jag troro inte riktigt jag är med 100% här... men första frågan måste väl bli om du MÅSTE kunna redigera och sända samtidigt? |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
ulf Gäst
|
Postat: 14 maj 2002 17:44 Rubrik: ?? |
|
|
Varför inte ha två ljudkort i din dator?
Med två eller rent av flera, kan du streama och arbeta samtidigt, eftersom du nu har två helt skillda ljudkanaler. De flesta program som används för redigering kan du välja ljudkort i. Själv har jag tre kort i maskinen. Det är nog din lösning.
Många moderkort har redan ett ljudkort som ofta är inaktiverat om man sätter in ett Soundblaster eller ett annat kort. Aktivera i så fall det och använd det för redigeringen.
Denna dator som jag skriver detta på är gjord så. Driver för det inbyggda kortet brukar ligga på CD som följer med datorn.
Ulf |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
erik z Överbefälhavare

Registreringsdatum: 17 mars 2002 Inlägg: 201 Ort: Stockholm
|
Postat: 17 maj 2002 7:57 Rubrik: |
|
|
Jo, jag kör också med två ljudkort i vår sändningsdator på RadioUFS. Det är ruskigt smidigt och man kan använda ett kort för uppspelning i radion samtidigt som man förlyssnar med det andra ljudkortet på nästa låt.
Vi använder vårt hemgjorda program Jingle för att hantera våra direktsändningar. _________________ Jag svarar inte på mailfrågor längre, använd forumet! |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
|