erik z Överbefälhavare

Registreringsdatum: 17 mars 2002 Inlägg: 201 Ort: Stockholm
|
Postat: 24 feb 2003 22:25 Rubrik: |
|
|
Jag tittar sällan på dokusåpor, men rent allmänt kan TV och då särskilt nöjesprogrammen vara notoriskt slarviga med ljudläggningen. Man ska dock säga att SVT idag gör ett bra jobb med tanke på hur jag minns att det brukade låta förr i tiden.
Faktum är att jag fascinerar mig hur radion, främst P1, kan motivera slarvet. Förhållande ofta låter det som om man ha slängt in någon att läsa ur en bok i en trång bur. Ljudet är burkigt och personen verkar halvt omedveten om att man ska snacka IN i micken och gärna sitta närmare än 3 meter ifrån. Däremot låter oftast P1 bra, men med tanke på att de har rutinerade ljudtekniker och riktigt bra grejer borde de vara bättre i vissa lägen.
Ljudläggning är svårt att få till, särskilt med dynamiskt ljud (låga viskningar och höga skrik) Kompressorn kan göra ett bra jobb, men det kräver att micken ger rent ljud. Om distorsionen kommer från en överlastad mikrofon hjälper ingenting.
Just my 2 cents
Mvh
Erik Zalitis _________________ Jag svarar inte på mailfrågor längre, använd forumet! |
|