RadioUngaForskare.com
Radio Unga Forskares Community

Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper 
Recension: Soundtrack Audio DSP 24 Value
Forumindex -> Ljudforum
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
erik z
Överbefälhavare
Överbefälhavare

Registreringsdatum: 17 mars 2002

InläggPostat: 29 jul 2002 8:41    Rubrik: Recension: Soundtrack Audio DSP 24 Value

Trött på billiga multimedia-kort som brusar och låter dåligt? Riktigt fina ljudkort brukar kosta en slant, och ibland kanske man vill slippa lägga ut 6000-10000 kronor för ett ljudkort.

Hoontechs Soundtrack Audio DSP 24 Value kostar i runda slängar 2000 kronor och har musiker som sin målgrupp. Mycket jobb har lagts ner för att det ska vara användbart i program som Cubase.

En närmare titt
När man packar upp kartongen hittar man ett litet PCI-kort med en telehona och två phono(RCA)-honor. Phono-kontakterna är guldplätterade och känns bra mycket proffsigare än att använda små telekontakter som på billigare ljudkort.

Installationen gick förhållande smärtfritt på Windows XP med de senaste drivrutinerna daterade 15 juli 2002. Sen fick jag strula runt med datorn BIOS för att kunna ge kortet en egen IRQ att leka med, vilket rekommenderas för alla ljudkort om du sysslar seriöst med mångkanalsinställning.

Kluriga drivrutiner
Drivrutinerna stöder WDM (Windows Driver Model) och finns för Windows 98/98SE/ME/NT/2000/XP. Dessa drivrutiner har man stöd för MME (Gamla Windows Multimedia Extensions), DirectSound, Asio 2.0 samt GSIF. Många av dessa system framtagna av musikprogramvarutillverkare som t.ex. Steinberg.

I medföljande kontrollpanel kan man smidigt ställa in vilka drivrutiner man vill använda och hur stor buffer du vill ha. Med en 256 kb buffer och Asio 2.0 får du fördröjningstider (latency) på 5ms, vilket är mycket snabbt. Asio 2.0 springer i små cirklar runt MME enligt Hoontech, och jadå kortet är snabbstartat. Inget tvivel om det.

Kortet har ett antal virituella ljudkort som pekar mot olika in och utgångar. ADSP24 Ext. 1/2 går mot de två phono/RCA-honorna med ADSP24 Int. går mot telehonan och är en slask-kanal för de vanliga interna Windowsljuden.

Stabiliteten då? Sådär sådär. Det är mycket att läsa igenom i problemlösningsväg hos tillverkaren upptäckte jag. Många problem handlar om knäppningar och avbrott i ljudet, vilket jag tackålov inte upplevde. Däremot blåskärmade min maskin en gång när jag starta ljuduppspelningen. Från kraschinfot lyckades jag få fram att det var ljudkortets drivrutin som orsakat det. Drivrutinen är möjligen instabilare med DirectSound än hos andra kort.

Bra ljud
Ljudkvalitén är mycket bra. Jag tittade på diverse andra tester på internet av kortet och kunde konstatera att signal/brus-värdet ligger på runt 83-90 db beroende på vem som testat den, vilket är bra. Frekvensgången är mycket rak, vilket hörs. Ljudet är fylligt och inte platt. Kortet hanterar 96 KHz / 24 bitars-ljud utan några större problem.

Tillbehör finnes
Kortet standardutrustat har ingen digital I/O eller Midi. Dessa funktioner finns att köpa och plugga in i kortet, men det ska å andra sidan inte kräva några större åthävor lovar leverantören.

Slutsats:
Bra ljudkvalité med spikrak frekvensgång och lågt brus. Extremt snabbstartat (låg latency). Drivrutinerna har många funktioner och inställningar men känns instabila.
erik z
Överbefälhavare
Överbefälhavare

InläggPostat: 29 jul 2002 19:15    Rubrik: Installationsproblem

Tillägg: Under 2000/XP verkar drivrutinerna vara extremt känsliga för IRQ-problem. Detta kan leda till BSOD (Blue Screen Of Death)-krascher. Kortet MÅSTE ha en alldeles egen odelad IRQ-adress för att fungera. Följande tips kan hjälpa oberoende av datormärke:

"This morning I posted my Blue-screen problems on this forum. I later read some of the other posts and Klaus comments and that gave me some ideas to test. Now everything seem to move along. Maybe this info can help someone else.

What (may!) solved it in my case was this:

1) Bus-mastering was off in BIOS
(Which must´ve happened when i reset it)

2) My Compaq Deskpro EN 6450 shares PCI-slots!
The two upper slots are somehow connected to the "USB to PCI-bridge" and the internal Soundcard respectivly. The bios indicates this by changing the USB-bridge´s IRQ-adress to the same value you set for your Soundcard. Even when you disable the USB-bridge and/or the soundcard in BIOS Windows still reports them.

Solution: the lower two slots can be assigned to their own IRQs. So I moved the card to one of them.

... Still: my Soundblaster Live! card could operate during these circumstances, which makes me believe the drivers for dsp24 is unstable. This has to be adressed."
erik z
Överbefälhavare
Överbefälhavare

InläggPostat: 17 dec 2002 14:18    Rubrik: Bättre stabiltiet

Sent omsider, men ändå värt att notera: med drivrutinerna för XP/2000 daterade i oktober 2002 fungerar ljudkortet felfritt. Det är drivrutinerna från juli 2002 som är kass.
Visa inlägg nyare än:   
Ljudforum Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet