| Föregående ämne :: Nästa ämne |
| Författare |
Meddelande |
Gäst
|
Postat: 01 aug 2002 15:08 Rubrik: Att använda SM57´an på rätt sätt... |
|
|
Jag har börjat spela in med min rörstärkare på senaste, Pod´n räckte inte till längre. Men hur jag än gör får jag inte in det ljudet jag vill in i min dator. Jag använder mig av Laney stärkare och en ett element 16 Ohm. Mickningen sker i ett isolerat utrymme där högtalaren står. Hur ska man micka med en 57´a för bästa resultat och finns det något annat i mickväg man ska testa?! Jag är öppen för alla förslag men det verkar som de flesta gitarrister jag lyssnar på använder sig utav denna mick, dock är det bara jag som inte får till det! Vad gör jag för fel, vad ligger knepet och hur gör man?!
Jag har en G4 och ett Digi001 interface, ibland kör jag genom min JoeMeek studio-pre! |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
erik z Överbefälhavare

Registreringsdatum: 17 mars 2002 Inlägg: 201 Ort: Stockholm
|
Postat: 02 aug 2002 11:18 Rubrik: |
|
|
Tjena
Jag är lite osäker på hur du menar. Mikrofonen mickar du mot förstärkarlådan. Vart kopplar du sedan in micken? Till förstärkaren? Till ljudkortet?
Är det såhär du kopplat?:
Instrument -> Laney stärkare -> Shure SM57 -> Ljudkort (Obs! mikrofoningång behövs!)
Ett sak att fundera på:
De flesta ljudkorten accepterar linjesignal, vilket är en betydligt starkare signal än mikrofonsignalen. Om du kopplar in mikrofonen till linjeingången på förstärkaren eller ljudkortet fungerar det inte. Du behöver en mikrofoningång för detta.
Om du saknar detta, kan du köpa en mikrofonförstärkare. Den höjer signalen till linjenivå. _________________ Jag svarar inte på mailfrågor längre, använd forumet! |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Gäst
|
Postat: 06 aug 2002 15:04 Rubrik: |
|
|
Testa SM58:an också...
Jag kan inte så mycket om sådant här om vilken som är bäst, men jag har fått tips om att man kan använda den till inspelning. B.la. när jag skulle spela in själv.
Hare så bra
Jimmy |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
erik z Överbefälhavare

Registreringsdatum: 17 mars 2002 Inlägg: 201 Ort: Stockholm
|
Postat: 08 aug 2002 8:09 Rubrik: |
|
|
| Anonymous skrev: |
| Testa SM58:an också... |
Bra ide. Jag har en själv, och den är ruskigt trevlig.
Här är en recension _________________ Jag svarar inte på mailfrågor längre, använd forumet! |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
har inget Gäst
|
Postat: 08 aug 2002 16:00 Rubrik: |
|
|
Vad som gör 57:an till en så omtyckt mic är bl a att den har en frekvenskurva som passar umtärkt till kabinett, pukor, virvlar och annat.
Den har en naturlig roll off nedanför 200Hz och det är nåt man ändå ofta måste fixa till i bordet (en del tekniker börja skära redan vid 400Hz!).
Om du har fler mickar kan du testa att både närmicka och distansmicka för att sen blanda signalerna. Detta gäller även om du har två 57:or.
Du kan också låta en signal gå genom PODen och den andra genom Laney´n, spela in på två separata spår och blanda ljuden i datorn.
Lycka till! |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
|